
Povestea incredibilă a unei investiții în România care a fost sabotată de doi gândaci și o broască, legând două județe.
Investiția de 8 milioane de euro care ar reduce semnificativ distanța dintre Botoșani și Suceava este blocată din cauza existenței unui sit Natura 2000 în zona traseului, unde se găsesc trei specii de gândaci și broaște protejate prin lege.

Este incredibil, dar suficient de puternic pentru a împiedica realizarea unei investiții absolut necesare în județul Botoșani. Un pod în valoare de 8 milioane de euro, care ar lega două județe, Botoșani și Suceava, nu poate fi construit din cauza faptului că ar afecta habitatul caradașcii, croitorului cenușiu și broaștei europene.
De obicei, un drum de la Botoșani la Suceava, traversând râul Siret, pe toată zona de la Bucecea la Vârful Câmpului, nu ar trebui să dureze mai mult de 15-20 de minute. Cu toate acestea, autoritățile nu au reușit în ultimii 30 de ani să construiască un pod solid peste Siret.
Singurele rute de acces sunt pe drumul Botoșani-Suceava, cu un pod în apropierea localității Dumbrăveni, și prin localitatea Siret. Astfel, locuitorii din șase comune și două orașe sunt nevoiți să facă un ocol de aproximativ 70 de kilometri.
Situația devine și mai absurdă atunci când autoritățile din Botoșani și Suceava reușesc să strângă finanțarea necesară pentru un pod nou după trei decenii de așteptare, dar legislația privind protecția mediului din România transformă totul într-o misiune imposibilă, cu situații absurde.
În prezent, accesul de pe ruta Cucorăni-Vârful Câmpului din Botoșani către localitățile Zvârâștea și Zamostea din Suceava se poate face doar prin a face un ocol de câțiva zeci de kilometri. Există și o variantă mai scurtă, dar este vorba despre un pod care prezintă pericol public, între Vârful Câmpului și Zamostea, și care riscă să se prăbușească oricând.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a interzis accesul pietonilor și vehiculelor mai mari de 7,5 tone pe acest pod, iar viteza maximă permisă este de 30 de kilometri pe oră. Având în vedere starea de degradare a podului și faptul că acesta prezintă găuri prin care se poate vedea râul, CNAIR recomandă evitarea utilizării podului și construirea unuia nou.
De fapt, majoritatea locuitorilor nu își pun viața în pericol trecând Siretul prin acea zonă. Autoritățile au luat în considerare această problemă încă din anii ’90. În anul 1995 au început lucrările la un pod peste Siret, între Talpa și Zamostea, dar investiția a fost abandonată, iar doar câțiva piloni au fost construiți, rămânând în apă.
După aproape trei decenii, Consiliile Județene din Botoșani și Suceava au reușit să încheie un parteneriat și să obțină finanțare europeană în valoare de 8 milioane de euro pentru construirea unui pod nou peste Siret.
„Am găsit soluțiile tehnice pentru reluarea acestei investiții majore. Cele două Consilii Județene au semnat un acord, au realizat expertizele tehnice și am finalizat și studiul de fezabilitate pentru acest pod, care este extrem de important”, a precizat Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani.
Cu toate acestea, investiția a fost blocată din cauza faptului că pilonii podului se află pe teritoriul unei rezervații naturale. Construcția podului ar afecta o specie de rădașcă, croitorul cenușiu și broasca de baltă.
„Este vorba despre doi gândaci, rădașca și croitorul cenușiu, dar și broasca europeană de baltă. Cu toate că au fost realizate studii și modificările necesare sunt minime, investiția a fost blocată dintr-o excesivă protecție pentru aceste specii”, precizează Doina Federovici.
Autoritățile județene au adus această problemă în atenția ministrului Mediului Apelor și Pădurilor, care a fost de acord că natura trebuie protejată, dar nu în detrimentul cetățenilor. Cu toate acestea, situația podului rămâne neschimbată, fără o soluție concretă pentru deblocarea acesteia.
Comentarii recente