
Rețeaua subterană misterioasă utilizată de Hamas, cunoscută sub numele de Metroul din Gaza, constă în tuneluri subterane.
Pe lângă tunelurile cunoscute folosite pentru contrabanda cu bunuri din Egipt, în Gaza există o a doua rețea subterană pe care Forțele de Apărare ale Israelului o numesc „metroul din Gaza”, potrivit CNN.

Este vorba despre un labirint vast de tuneluri folosit pentru a transporta oameni și bunuri, pentru a depozita rachete și muniție și pentru a găzdui centre de comandă și control ale Hamas, toate departe de ochii curioși ai avioanelor și dronelor de supraveghere ale IDF.
Hamas a susținut, în urmă cu doi ani, că a construit tuneluri de 500 de kilometri sub Gaza. Dacă cifra ar fi adevărată, tunelurile subterane ale Hamas ar avea o lungime care s-ar apropia de cea a sistemului de metrou din New York.
„Este o rețea de tuneluri foarte complicată, foarte mare – imensă – pe o bucată de teritoriu destul de mică”, a declarat Daphne Richemond-Barak, profesor la Universitatea Reichman din Israel și expert în războaie subterane.
Costurile cu realizarea acestei rețele de tuneluri de către Hamas – care guvernează Fâșia Gaza cu o populație sărăcită – nu se cunosc, dar se estimează că ar fi vorba despre o sumă semnificativă, atât în ceea ce privește forța de muncă, cât și capitalul.
Dat fiind că, din 2007, se află sub o blocadă terestră, maritimă și aeriană din partea Israelului, precum și sub o blocadă terestră din partea Egiptului, se crede că Gaza n-ar deține tipul de utilaje masive folosite de obicei pentru a construi tuneluri subterane adânci și că rețeaua ar fi fost realizată cu unelte de bază. Totuși, rețeaua este cablată cu electricitate și întărită cu beton.
Organizația Hamas este acuzată de mult timp de Israel că a deturnat betonul destinat unor scopuri civile și umanitare către construcția de tuneluri.
Potrivit criticilor Hamas, cheltuielile masive ale grupării pentru tuneluri ar fi putut fi direcționate către adăposturi civile împotriva bombelor sau pentru rețele de avertizare timpurie, precum cele din Israel.
Tunelurile oferă grupurilor militante precum Hamas un avantaj în războiul asimetric, anulând unele dintre avantajele tehnologice ale unei armate mai avansate, precum FDI.
Diferența dintre tunelurile Hamas și cele ale Al Qaeda din munții Afganistanului sau cele ale Viet Cong-ului din junglele Asiei de sud-est este că rețea subterană din Gaza este construită sub una dintre cele mai dens populate zone de pe planetă (în cei 88 de kilometri pătrați care formează orașul Gaza trăiesc două milioane de locuitori).
Evident, construcțiile subterane au fost greu de realizat, având în vedere „aspectele tactice, aspectele strategice, aspectele operaționale și, bineînțeles, protecția pe care vrei să o asiguri populației civile”, a declarat Richemond-Barak, care este, de asemenea, membru senior la Lieber Institute for Law and Land Warfare și la Modern War Institute de la West Point.
După atacul terorist surpriză realizat de Hamas pe 7 octombrie în Israel, atac în care au fost ucise cel puțin 1.400 de persoane, majoritatea civili, IDF a afirmat de mai multe ori că gruparea teroristă amintită se ascunde în aceste pasaje „sub case și în interiorul clădirilor populate cu civili nevinovați din Gaza”, transformându-i efectiv în scuturi umane.
Loviturile aeriene militare israeliene au ucis de la începutul actualului război cel puțin 2.670 de palestinieni, potrivit datelor abvansate de Ministerul Sănătății din Gaza într-un comunicat.
În anunțata sa incursiune terestră în Gaza, se așteaptă ca FDI să atace rețeaua, așa cum a făcut în ultimii ani, pentru a elimina tunelurile Hamas.
De amintit că, în 2014, Israelul a lansat un asalt terestru în Gaza pentru a încerca să elimine pasajele subterane.
Aproape 1,1 milioane de persoane care locuiesc în Gaza au fost avertizate vineri, de Israel să se mute spre sud înainte de probabila sa operațiune, potrivit Națiunilor Unite.
În opinia criticilor, un astfel de ordin este imposibil de îndeplinit în scurt timp în mijlocul unei zone de război.
Apelul de evacuare „sfidează regulile războiului și umanitatea de bază”, a declarat cel mai înalt oficial ONU pentru drepturile omului.
Mutarea civililor din orașul Gaza ar facilita eliminarea tunelurilor, este de părere profesorul la Universitatea Reichman din Israel, pentru că astfel de operațiuni sunt cu atât mai periculoase cu cât în zonă sunt civili.
Potrivit lui Richemond-Barak, bombardarea pasajelor subterane ar fi cea mai eficientă modalitate de a le elimina, numai că astfel de lovituri pot avea impact asupra civililor.
Miliarde de dolari au fost investite de Israel pentru securizarea granițelor sale cu un sistem inteligent cu senzori avansați și ziduri subterane. Și totuși, Hamas a reușit să lanseze asaltul din 7 octombrie pe uscat, în aer și pe mare.
Potrivit specialistului, este nevoie de o abordare care să utilizeze informații vizuale, monitorizarea frontierelor și chiar să ceară civililor să fie atenți la orice lucru suspect.
„Nu există o soluție infailibilă pentru a face față unei amenințări de tunel (…)Nu există un Iron Dome pentru tuneluri”, a mai declarat Richemond-Barak pentru CNN
Comentarii recente