
Informații incomode despre Autostrada Unirii: Riscul pierderii unor sume semnificative de bani europeni de către statul român.
Cătălin Urtoi, fostul președinte al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), a postat pe Facebook o analiză detaliată referitoare la stadiul actual al Autostrăzii Unirii (A8), care ar urma să conecteze Transilvania cu Republica Moldova. Urtoi a atras atenția asupra faptului că finalizarea acestui proiect important depinde de găsirea unor surse suplimentare de finanțare.

Proiectul include 13 loturi, pe o distanță de 309 kilometri, cu lucrările împărțite între CNAIR și CNIR. Doar două loturi beneficiază de finanțare prin PNRR, iar acestea ar putea să nu fie finalizate până în 2026, termenul-limită impus de Comisia Europeană. O prelungire a PNRR cu 18 luni ar putea rezolva problema, dar în caz contrar, finanțarea va trebui găsită din alte surse.
Lucrările pe restul traseului sunt în diferite stadii, cu termene de finalizare anunțate între 2028 și 2032. Valoarea totală a lucrărilor este estimată la aproximativ 10,2 miliarde de euro, iar sursele actuale de finanțare sunt considerate insuficiente de către Cătălin Urtoi.
Autostrada Unirii riscă să nu fie finalizată fără decizii politice ferme și fără atragerea de fonduri suplimentare. Autoritățile române negociază cu Comisia Europeană pentru includerea tronsonului Moțca – Ungheni în Programul de mobilitate militară, o soluție de finanțare care ar putea aduce peste 4 miliarde de euro.
Urtoi subliniază importanța găsirii altor surse de finanțare pentru a acoperi costurile proiectului în perioada 2025-2032. El a fost demis din funcția de președinte CNIR în martie 2025, iar conducerea a fost preluată de Ștefan Ioniță.
Comentarii recente