
O premieră în domeniul educației: introducerea a două variante de orar pentru a oferi elevilor mai multă libertate în învățare / Evaluarea planurilor-cadru pentru liceu
Ministerul Educației a prezentat public două variante ale noului orar pentru liceu, una care reflectă rigiditatea sistemului existent și alta care promovează flexibilitatea și autonomia în proiectarea propriei variante. Expertul în educație Marian Staș consideră că varianta care a fost supusă dezbaterii publice se bazează pe normele profesorilor și oferă elevilor puține opțiuni, menținând un număr mare de discipline obligatorii. Pe de altă parte, varianta alternativă permite școlilor să-și proiecteze propriul model curricular, deschizându-se către o relație sănătoasă între trunchiul comun și decizia elevilor din oferta școlii. Aceasta ar putea aduce schimbări semnificative în sistemul de învățământ liceal.

Planul-cadru alternativ propus promite o educație descentralizată și personalizată, echilibrul între cultură generală și specializare, precum și conectarea la interesele elevilor și comunității. Eliminarea curriculum-ului de specialitate ar putea contribui la reducerea analfabetismului funcțional și la încurajarea unei învățări mai profunde și mai relevante. Pilotarea acestui model va începe în anul școlar 2026-2027 și va avea o durată de 6 ani, urmând să fie evaluate impactul și eficacitatea sa.
Reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării susțin că varianta alternativă respectă orientările curriculare europene și se concentrează pe formarea unui absolvent autonom și responsabil. Așteptările sunt ca această reformă să conducă la rezultate educaționale mai bune și la o reducere a analfabetismului funcțional și a abandonului școlar. Majoritatea disciplinelor din trunchiul comun sunt legate de probele de bacalaureat, încercându-se să se asigure relevanța și coerența între planurile cadru, programe și examene.
Comentarii recente