
Stellantis utilizează excesul de capacități de producție din Europa pentru a-și consolida poziția în competiția cu alte companii auto.
O dispută recentă între premierul italian Giorgia Meloni și Stellantis deschide o nouă discuție în industria auto: constructorii auto naționali europeni, care erau cândva locali, au devenit actori globali capabili să utilizeze supracapacitatea excesivă a fabricilor de automobile din UE pentru a obține acorduri guvernamentale mai favorabile.

Stellantis, rezultatul fuziunii dintre producătorul francez Peugeot PSA, producătorul italian Fiat și compania Chrysler din Detroit, deține practic întreaga producție de automobile din Italia. Pe măsură ce vânzările europene au stagnat, producția Fiat a scăzut, iar Stellantis a mutat producția în alte țări din rețeaua sa globală, conform Reuters.
Rata de utilizare a capacității fabricilor Stellantis din Europa a fost de 56% anul trecut, în scădere față de 64% în 2019 și mult sub rata de 71% a Volkswagen, conform datelor GlobalData citate de Reuters. Producătorii auto își propun să utilizeze capacitatea la cel puțin 80%.
Stellantis folosește capacitatea sa de producție excedentară ca pe o pârghie pentru a obține subvenții și sprijin politic din partea guvernelor din Italia și alte țări. În SUA, oficialii statali și federali au oferit subvenții pentru a păstra o fabrică Jeep din Illinois deschisă, care acum va fi folosită pentru a produce o nouă camionetă de dimensiuni medii.
Stellantis a alocat o mare parte a producției europene de vehicule electrice în Franța, deși operațiunile nord-americane de camioane și SUV-uri Jeep ale companiei generează cea mai mare parte a profitului grupului. Compania va raporta rezultatele financiare pentru 2023 joi.
Oficialii italieni au solicitat reînvierea producției Fiat la 1 milion de vehicule pe an. Giorgia Meloni a criticat deciziile Stellantis în termeni naționaliști, acuzând că fuziunea care a creat compania a fost de fapt o preluare franceză. Pe de altă parte, Tavares, CEO-ul Stellantis, a subliniat că deciziile companiei depind întotdeauna de mărimea pieței.
Stellantis și rivalii săi europeni se confruntă cu o cerere scăzută de automobile și o concurență intensificată, ceea ce poate duce la prețuri mai mici și decizii dificile. Producătorii auto chinezi își extind livrările de vehicule electrice la prețuri pe care producătorii europeni nu le pot egala pentru a obține profit.
Comentarii recente