
Barometrul de Consum Cultural 2022 sugerează o necesitate urgentă de instruire culturală.
Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) va lansa duminică, 29 octombrie 2023, ora 11:00, Barometrul de Consum Cultural 2022. Acest studiu reprezintă cel mai amplu sondaj la nivel național care analizează practicile consumatorilor de cultură și participarea culturală în contextul perspectivei democratice.

Evenimentul va avea loc în cadrul Festivalului Național de Teatru și se va desfășura la ARCUB, Sala Coloanelor (Hanul Gabroveni, str. Lipscani nr. 84-90).
Coordonatorii studiului, conf. univ. dr. Carmen Croitoru – Director General INCFC și dr. Anda Becuț Marinescu – Director de Cercetare INCFC, vor prezenta principalele rezultate ale Barometrului, punând accent pe relația dintre valorile culturale, calitatea educației și principiile democratice, la nivelul societății.
„Barometrul de Consum Cultural 2022” evaluează schimbările înregistrate în practicile de consum cultural, concentrându-se în special asupra tinerilor, și analizează relația dintre cultură și democrație în premieră în România.
Datele prezentate confirmă tendințele identificate în perioada pandemiei, în sensul orientării preponderente a consumului cultural către mediul online și spațiul non-public.
În ceea ce privește consumul cultural în spațiul public, efectele pandemiei au avut un impact semnificativ, singura creștere înregistrată fiind la vizitarea monumentelor istorice sau a siturilor arheologice, cel puțin o dată pe an. Scăderi semnificative s-au înregistrat în participarea la spectacole de teatru, vizionarea de filme la cinematograf, mersul la bibliotecă și vizitarea muzeelor, expozițiilor sau galeriilor de artă.
Pe lângă contextul pandemic, scăderea consumului cultural în spațiul public poate fi explicată și prin accentuarea barierelor de consum cultural, care afectează toate categoriile de consumatori.
Studiul analizează în detaliu și activitățile culturale din spațiul non-public, activitățile desfășurate pe internet și legătura dintre consumul cultural și participarea democratică.
Această ediție a Barometrului, cea de-a 18-a, este lansată după o pauză de trei ani cauzată de efectele sociale și economice ale pandemiei de COVID-19. În perioada 2020-2023, Barometrul a fost înlocuit cu studii de măsurare a tendințelor de participare.
Studiul „Barometrul de Consum Cultural 2022” se bazează pe un sondaj de opinie realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) între septembrie și octombrie 2022, pe un eșantion reprezentativ la nivel național pentru populația de peste 18 ani. Eșantionul aproximativ este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/- 3,1%, la un nivel de încredere de 95%. Chestionarele au fost administrate prin metoda CATI, pe un eșantion simplu și aleatoriu, prin generarea de numere de telefon valide în România, utilizând metoda RDD (Random Digit Dialing).
După evenimentul de lansare, Barometrul de Consum Cultural 2022 va fi disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.
Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți, puteți urmări pagina de Facebook și contul de Instagram ale Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC).
INCFC, subordonat Ministerului Culturii, este singurul institut național care se ocupă de studierea, cercetarea și furnizarea de date statistice în domeniul culturii, precum și de formarea continuă a celor care își aleg o carieră în sectorul cultural.
Barometrul de Consum Cultural are ca principal obiectiv analiza domeniului cultural din România din perspectiva indicatorilor de consum cultural. Acest studiu reprezintă un instrument util pentru specialiștii din domeniul culturii și creativității, o analiză relevantă pentru reprezentanții autorităților publice centrale și locale, care le oferă fundamentarea necesară pentru elaborarea strategiilor și politicilor culturale, dar și o lectură interesantă pentru publicul larg.
Comentarii recente