
Numărul de locuri de muncă care necesită competențe de AI a crescut cu o rată de 3,5 ori mai mare.
Serviciile financiare, IT și serviciile profesionale sunt cele mai expuse schimbărilor generate de inteligența artificială (IA), atât în activitatea lor, cât și în privința competențelor angajaților, conform raportului PwC 2024 Global AI Jobs Barometer. Productivitatea acestor sectoare a crescut de până la cinci ori datorită utilizării tehnologiei IA, în comparație cu alte domenii.

Potrivit raportului, creșterea productivității muncii este esențială pentru creșterea economică și nivelul de trai, iar tehnologia joacă un rol critic în această evoluție. Inteligența artificială reconfigurează cererea și oferta de pe piața muncii, determinând o creștere a cererii de competențe în acest domeniu. Deși există o nevoie de dezvoltare a unor competențe noi sau recalificare, impactul IA nu va duce la pierderi masive de locuri de muncă, ci la o creștere graduală a pozițiilor care necesită competențe în domeniul IA.
În sectoare precum IT, cererea de competențe legate de IA este în creștere, în timp ce pentru anumite competențe de programare tradiționale, care pot fi înlocuite de IA, este în scădere. Există însă sectoare care nu vor fi afectate de IA sau care înregistrează o cerere de forță de muncă în creștere datorită altor tendințe, cum ar fi energiile regenerabile, construcțiile sau serviciile medicale.
Studiile arată că importanța competențelor cognitive sofisticate și a celor emoționale și comportamentale este în creștere, alături de competențele digitale. Liderii companiilor mari consideră că IA va schimba modul în care își desfășoară activitatea și că angajații vor avea nevoie de competențe noi.
Deși adoptarea IA în companiile din România este încă limitată, directorii acestora sunt de acord că IA va schimba modelele de afaceri, va intensifica concurența și va necesita abilități noi pentru angajați, contribuind la creșterea eficienței și profitabilității.
Comentarii recente