
Numărul de decese în urma accidentelor rutiere a scăzut semnificativ în țări precum Suedia, un exemplu notabil de urmat.
România se află în fruntea Europei în ceea ce privește numărul de accidente. Potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, în fiecare zi au loc peste 70 de accidente pe drumurile țării. Mai mult de 70% dintre acestea se întâmplă în timpul zilei, iar 87% au loc pe carosabil uscat.

Titi Aur, un pilot de curse cunoscut care s-a specializat acum în conducere defensivă, subliniază faptul că dezastrul de la Crevedia, unde au pierit 5 persoane și altele 10 au fost grav rănite, în timp ce 70-80 au suferit răni ușoare, se întâmplă în fiecare zi pe drumurile din România. Acest lucru ar trebui să determine responsabilii din Ministerul Transporturilor să se gândească mai serios.
Din nefericire, niciun guvern nu s-a arătat interesat de reducerea numărului deceselor pe drumurile din România, a declarat Aur, care a mărturisit că a avut audiențe cu mai mulți prim-miniștri și miniștri pentru a explica situația.
Conform lui Titi Aur, în alte țări europene siguranța rutieră ocupă un loc primordial în educația viitorilor șoferi. În Republica Moldova, Bulgaria, Serbia, dar și în țările din vest, precum Danemarca, Suedia, Germania și Franța, sistemul de pregătire este mult mai bine dezvoltat.
„Apropierea superficială și lipsa de abordare ne costă vieți. Să nu mai vorbim despre cum devii instructor auto în România. Dacă ai puțină experiență și treci de niște teste, devii instructor imediat. Partea psihologică și conducerea defensivă trebuie să fie învățate, trebuie să treci prin niște teste pentru a putea transmite aceste cunoștințe cursanților. În Suedia nu poți susține examenul de conducere dacă nu parcurgi două cursuri. Acestea se numesc risc 1 și risc 2. Risc 1 se referă la teoria despre alcool, droguri și oboseală la volan, cu exemple, filme, demonstrații și teste pentru a înțelege riscurile. Risc 2 implică derapaje, frânări de urgență, răsturnări și tamponări, adică ceea ce învățăm noi în cadrul cursurilor de conducere defensivă. Aceste aspecte există în Suedia încă din anii ’70, nu sunt o noutate. Numai în România nu se dorește aplicarea lor”, explică Titi Aur, care deține „Academia Titi Aur” la Crevedia, locul unde șoferii învață lucruri pe care nu le învață în școli.
El a mai declarat pentru „Adevărul” că a discutat cu prim-miniștri ai țării și cu responsabilii din Ministerul Transporturilor (Direcția de Transport Rutier) în ultimii 10 ani, dar discuțiile nu au avut niciun rezultat.
„Sunt prea ocupați și problema este că nimeni nu vrea să vadă asta. Am discutat cu fiecare prim-ministru și nimic. Nu este o prioritate pentru ei. Fiecare are atât de multe probleme încât moartea pe șosea a devenit o normalitate. V-am spus, cazul de la Crevedia se repetă în fiecare zi, dar nu avem spectacol la televizor, nu avem ciuperci pe cer, și așa mai departe. Știu că sună cinic, dar asta este realitatea. Trist este că nu vom ieși prea curând din această situație”, a mai adăugat Titi Aur.
În 2022, în medie, s-au produs 76 de accidente în fiecare zi, ceea ce înseamnă peste 28.000 de accidente într-un singur an în întreaga țară.
Potrivit Institutului Național de Statistică, cele mai multe decese în accidente rutiere din România s-au înregistrat în județele Bacău, Dolj și Prahova.
În concluzie, România se află în fruntea clasamentelor europene la două capitole: numărul mare de accidente rutiere și calitatea proastă a drumurilor, ceea ce contribuie direct la numărul ridicat de accidente. Aceasta pune în evidență faptul că țara noastră se confruntă cu probleme grave în ceea ce privește infrastructura și educația rutieră.
Comentarii recente