
Astăzi a intrat în vigoare legea care interzice funcționarilor de la ghișee să solicite oamenilor dosare cu șină sau copii după documente emise de instituțiile statului. Cu toate acestea, în practică, instituțiile publice nu au stabilit proceduri pentru a respecta această reglementare.

În teorie, începând de astăzi, românii vor întâmpina mai puțină birocrație atunci când se adresează unei instituții publice. Legea care intră în vigoare interzice autorităților publice centrale și locale să solicite contribuabililor dosare cu șină în ceea ce privește furnizarea serviciilor publice, concursurile publice sau procedurile de achiziții publice. Cu toate acestea, în practică, funcționarii nu sunt pregătiți să pună în aplicare această reglementare.
În primul rând, instituțiile statului nu vor mai putea solicita cetățenilor dosare cu șină sau alte articole de birotică/papetărie atunci când aceștia depun cereri pentru furnizarea unui serviciu public. Această prevedere se aplică și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei funcții publice, precum și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achiziții publice. Atunci când o instituție publică are nevoie de copii fizice pentru documentele respective, instituția va trebui să asigure gratuit fotocopierea documentelor.
De asemenea, legea introduce și obligația de a elimina cerința de depunere a copiilor legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent. În plus, la depunerea cererii pentru un serviciu public, instituțiile nu vor mai putea solicita documente sau avize emise de alte entități ale statului.
Pe lângă acestea, de astăzi, aceleași entități au obligația de a publica, din oficiu, informații și modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe pagina de internet proprie, cât și pe punctul de contact unic electronic. Mai mult, toate formularele vor fi concepute tehnic astfel încât să permită descărcarea și editarea lor în format electronic de către beneficiar. Legea mai prevede că instituțiile sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail. Prin urmare, în teorie, vor exista cazuri în care cererile pentru servicii publice se vor putea depune exclusiv în regim electronic, fără a mai fi necesară deplasarea cetățeanului până la ghișeu. Mai mult decât atât, instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail, asigurând condițiile prevăzute de reglementările legale privind protecția datelor cu caracter personal.
Marius Sepi, președintele Sindicatului Național „Forța Legii”, care apără drepturile funcționarilor publici, susține că noua lege sună bine teoretic, dar în practică nu s-a făcut nimic pentru a o implementa. Nu s-au schimbat procedurile și, deși au trecut 180 de zile de la aprobarea legii până la intrarea ei în vigoare, nu au apărut normele de aplicare. Funcționarii nu știu ce au de făcut în această situație. Poate veni un contribuabil care știe de modificarea legislativă și se prezintă la ghișeu fără copii ale documentelor. Funcționarul nu poate face nimic dacă nu are condiții și nu poate utiliza un copiator, de exemplu. Teoretic, funcționarul încalcă legea, dar în realitate nu este vina lui, ci a instituției care nu a stabilit procedurile și nu a pus la dispoziție echipamentele necesare. Mai mult, sunt convins că majoritatea contribuabililor nu știu că beneficiază de noi drepturi. În 180 de zile era timp suficient pentru a face două lucruri importante: stabilirea procedurilor și o campanie masivă de informare a cetățenilor. Dacă cetățenii ar fi fost informați și ar fi cerut drepturile lor, instituțiile publice ar fi fost obligate să se adapteze rapid, dar acum vor întâmpina mai multe dificultăți, a afirmat Marius Sepi pentru „Adevărul”.
Comentarii recente