
Alpii se deschid din nou pentru tine: trasee legendare, peisaje uimitoare și sfaturi pentru călătoria ta memorabilă în Europa.
După ani dificili caracterizați de calamități naturale precum inundații și alunecări de teren, unele dintre cele mai impresionante rute feroviare alpine revin în prim-plan, refăcând legăturile esențiale între Europa Centrală și sudul continentului. Călătorii au din nou posibilitatea să se bucure de o experiență unică în trenuri moderne care traversează peisaje uimitoare, de la munți acoperiți de zăpadă până la malurile Adriaticii.

În acest articol vei afla cum au fost restaurate și extinse rutele feroviare tradiționale, ce trenuri noi au fost introduse pe principalele coridoare alpine și cum redeschiderea căii ferate Tauern schimbă radical harta transportului și a aventurii pe șine în Europa. De asemenea, vei primi sfaturi utile pentru planificarea eficientă a călătoriei tale, inclusiv informații despre rezervarea biletelor pentru a beneficia de cele mai bune oferte.
Fii pregătit să descoperi povestea din spatele acestor conexiuni legendare și să înveți cum să-ți organizezi următoarea aventură feroviară prin inima Alpilor!
Planificarea marilor rute feroviare alpine a fost influențată încă de la început de ambiții naționale și rivalități între state. Deschiderea căii ferate Semmering din Austria în 1854, urmată de ruta Mont Cenis (cunoscută și ca Fréjus) între Franța și Italia în 1871, și de tunelul Gotthard din Elveția în 1882, au definit principalele axe ale geografiei feroviare alpine din secolul al XIX-lea.
Totuși, planificatorii habsburgici visați la legături mai eficiente cu porturile din Adriatica. Astfel, în 1901, a fost lansat un plan ambițios pentru dezvoltarea unor noi rute feroviare alpine (Neue Alpenbahnen), iar cea mai importantă a devenit linia Tauern, inaugurată în 1909.
Închiderea acestei linii pentru lucrări de reconstrucție în noiembrie 2024 a subliniat cât de mult depinde traficul – atât de pasageri, cât și de mărfuri – de doar câteva rute-cheie prin Alpi. Când o legătură majoră este întreruptă, impactul se resimte în toată Europa, așa cum a subliniat și The Guardian într-o analiză recentă despre vulnerabilitatea rutelor feroviare alpine.
Ruta strategică Mont Cenis a fost redeschisă în primăvara 2025, după ce fusese închisă din august 2023 din cauza unei alunecări de teren – deși, în primele zile ale lunii iulie, o nouă alunecare a întrerupt temporar circulația. În perioada de întrerupere, toate trenurile de mare viteză între Franța și Italia au fost suspendate.
Acum, legăturile sunt din nou funcționale, iar pasagerii se pot bucura, în această vară, de călătorii rapide: Paris–Torino în doar 5 ore și 40 de minute sau Lyon–Milano în mai puțin de cinci ore.
În această vară, trenuri internaționale au fost introduse și pe alte rute importante din Alpi. Pe ruta Brenner, care leagă Austria de Italia, a fost introdus un nou serviciu sezonier Railjet, care circulă din München (Germania) direct până în portul adriatic Ancona (Italia).
Din iunie, celebra cale ferată Semmering, datorită peisajelor minunate pe care le traversează, beneficiază de trenuri directe din Varșovia (Polonia) către Rijeka (Croația) – o călătorie nocturnă de 20 de ore care străbate Alpii austrieci până la țărmul croat.
În plus, luna trecută, în iunie, faimoasa rută Gotthard a început să găzduiască un nou tren de zi care face legătura între Zürich (Elveția) și Pisa (Italia) – o călătorie de opt ore ce oferă nu doar priveliști alpine spectaculoase, ci și peisaje de coastă din superba regiune Liguria.
Calea ferată Tauern, una dintre cele mai importante rute alpine din Europa, se redeschide pe 14 iulie, după un an de întrerupere. Închiderea acestei legături a afectat semnificativ circulația trenurilor internaționale între Europa Centrală și Sudul continentului, complicând călătoriile spre Italia, Slovenia și Croația.
Reluarea traficului aduce pe hartă mai multe trenuri de noapte care conectează Germania și Austria cu Italia, dar și legături directe între Elveția, sudul Germaniei și regiunea Balcanilor. Practic, se reactivează un coridor feroviar esențial pentru rețeaua europeană.
Deși nu este o linie de mare viteză, Tauern (Tauernbahn) rămâne o rută spectaculoasă prin peisajele alpine și eficientă din punct de vedere al conexiunilor. Într-o Europă în care trenul revine în prim-plan, redeschiderea acestei căi ferate este o veste bună atât pentru pasageri, cât și pentru rețeaua continentală de transport durabil.
Nu doar peisajele sunt spectaculoase pe acest traseu, ci și atracțiile precum stațiunea balneară Bad Gastein, cu farmecul său habsburgic și tradiția băilor cu radon, care te invită să faci o oprire memorabilă. Băile cu radon sunt întâlnite și în România, în stațiuni precum Sovata, Băile Tușnad sau Băile Govora, unde sunt folosite pentru tratarea afecțiunilor reumatice și a problemelor articulare.
„Redeschiderea tunelului Tauern este un pas important pentru călătorii care vor să traverseze Alpii spre Slovenia și nord-estul Italiei, făcând mai accesibilă regiunea austriacă Carintia. Pe lângă acest avantaj, în decembrie va fi inaugurat și tunelul Koralm, care va scurta semnificativ drumul între Viena și Carintia”, precizează reprezentanții Rail Europe.
Este important de menționat că pe anumite distanțe interne, precum ruta Salzburg–Villach din Austria, prețurile biletelor de tren pot fi foarte accesibile dacă le rezervi din timp. Totuși, odată ce locurile la tariful redus se epuizează, prețurile se pot dubla, așa că e recomandat să îți planifici călătoria din timp prin platforma Rail Europe pentru a prinde cele mai bune oferte.
Comentarii recente