Prețul benzinei și motorinei crește din nou. Cât vom plăti în plus la stația de carburant?
Benzina și motorina se vor scumpi din cauza creșterii accizelor și majorării TVA-ului la carburanți. Efectul acestor măsuri se va traduce printr-o creștere a prețului cu zeci de lei la un plin și câteva sute de lei pe an.

În 2024, acciza la benzină era de 2,38 lei/l, iar la motorină de 2,32 lei/l, cu un TVA de 19%. Situația s-a schimbat însă din vara lui 2025, când accizele au crescut la 2,78 lei/l pentru benzină și 2,55 lei/l pentru motorină, iar TVA-ul a fost majorat la 21%.
Potrivit președintelui Asociației Energia Inteligentă (AEI), accizele vor continua să crească în 2026, ajungând la 3,06 lei/l pentru benzină și 2,80 lei/l pentru motorină, în timp ce TVA-ul va rămâne la 21%.
Expertul în energie afirmă că majorările fiscale se vor reflecta imediat în prețul final al produselor petroliere.
Astfel, prețul unui litru de benzină, estimat la 7,61 lei, va crește la 7,68 lei/l, iar motorina, estimată la 7,73 lei/l, va ajunge la 7,81 lei/l.
Specialistul avertizează că prețul carburanților va depăși probabil pragul psihologic de 8 lei pe litru și nu va mai scădea sub această valoare după 2026.
Diferența de preț se va simți la fiecare alimentare, costul unui plin de 50 de litri crescând cu 14 lei pentru benzină și 12,5 lei pentru motorină. Pe termen lung, un șofer cu un consum mediu de 1.000 km pe lună va plăti în plus 235,20 lei pentru benzină și 210 lei pentru motorină în 2026.
Economiștii estimează că peste jumătate din prețul carburanților la pompă sunt taxe și impozite, ceea ce face ca orice modificare fiscală să se reflecte imediat în prețul final.
Creșterea prețurilor la carburanți a avut un impact direct asupra inflației, crescând costurile de transport și producție în diverse sectoare. În ianuarie, prețurile medii la pompă erau de 6,5–7,3 lei/l pentru benzină și 6,8–7,4 lei/l pentru motorină, iar după valul fiscal din august 2025, acestea au crescut semnificativ.
În concluzie, prețurile la carburanți au crescut semnificativ în 2025, iar trendul va continua și în 2026, având un impact negativ asupra costurilor de transport și inflației.


Comentarii recente