Ghidul electoral pentru alegerile din București clarifică ce activități sunt permise și interzise în timpul campaniei electorale.
Înainte de alegerile locale din 7 decembrie 2025, competiția pentru funcția de primar general al Bucureștiului se anunță a fi strânsă. Chiar dacă perioada oficială a campaniei este între 22 noiembrie și 6 decembrie, lupta electorală a început deja neoficial.

În această perioadă de precampanie, activitățile care amintesc de o campanie electorală, cum ar fi afișele, evenimentele publice, declarațiile politice și promisiunile de investiții, sunt observate deja pe rețelele sociale, în presă și pe străzile orașului.
Deși termenul de „precampanie” nu este definit juridic, aceasta reprezintă timpul anterior începerii oficiale a campaniei, în care se desfășoară activități care ar fi restricționate sau sancționate în timpul campaniei oficiale. În această perioadă, se poate construi notorietate, testa mesaje și domina vizual orașul, conform informațiilor oferite de societatea de avocatură Buju Stanciu și Asociații.
În timpul campaniei oficiale, partidele și candidații trebuie să respecte reguli stricte privind afișajul, publicitatea, discursul electoral și finanțarea. În schimb, în precampanie, aceste restricții nu se aplică, candidații putând amplasa bannere de orice dimensiuni, folosi simboluri naționale și organiza evenimente de promovare fără restricții.
Pentru a asigura transparența în procesul electoral, Uniunea Europeană a adoptat Regulamentul 2024/900, care impune etichetarea clară a materialelor politice, indicarea identității sponsorului și a sumelor de finanțare, precum și precizarea utilizării tehnicii de „micro-targetare” a publicului.
Deși regulamentul se aplică și în precampanie, lipsa unui mecanism clar de control face ca respectarea sa să depindă de bunăvoința actorilor politici. Alegătorii sunt încurajați să fie vigilenți și să se informeze din surse diverse pentru a evita manipularea și strategiile netransparente în comunicarea politică.


Comentarii recente