
Ministerul Finanțelor va institui o direcție dedicată monitorizării execuției bugetare.
Ministerul Finanțelor a propus înființarea unei direcții de monitorizare a execuției bugetare prin intermediul unui proiect de ordonanță pus în dezbatere publică. Potrivit notei de fundamentare a proiectului, publicată marți seara pe site-ul ministerului, monitorizarea indicatorilor rezultați din execuția bugetară și alte date și informații gestionate de Ministerul Finanțelor la ordonatorii de credite va fi realizată începând cu data de 1 iulie 2024.

Structura nou înființată va sesiza structura de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor ori de câte ori constată depășiri cu peste 20% față de costul mediu al achizițiilor de produse/servicii/echipamente și/sau execuție de lucrări sau costul mediu al cheltuielilor curente și de capital aferente unor instituții publice similare, după caz.
De asemenea, structura nou înființată va emite anual rapoarte privind monitorizarea indicatorilor de performanță pentru analiză și aprobare de către Guvernul României.
Proiectul mai prevede completarea atribuțiilor Direcției Generale de Inspecție Economico-Financiară din cadrul Ministerului Finanțelor și ale structurilor teritoriale de inspecție economico-financiară din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform OUG nr. 94/2011 privind organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare și OG nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv.
Astfel, atribuțiile vor include controlul procedurilor de achiziție publică și al cheltuielilor cu materiale și servicii, cheltuielilor de protocol, organizarea de evenimente, cheltuielilor de investiții, precum și a altor categorii de cheltuieli efectuate din fondurile publice de ordonatorii de credite la nivelul autorităților publice centrale și locale, regiilor autonome, companiilor naționale/societăților naționale/societăților cu capital majoritar/integral deținut de stat sau unități administrativ-teritoriale, precum și de autoritățile/agențiile/instituțiile autonome care funcționează în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României.
Conform notei de fundamentare, este necesară o suplimentare a numărului de posturi pentru a face față noilor atribuții ale Direcției Generale de Inspecție Economico-Financiară, cu scopul de a întări capacitatea instituțională a Ministerului Finanțelor.
Proiectul mai vizează eliminarea inechităților salariale la nivelul instituțiilor publice cu rol de organ fiscal central, în vederea eficientizării activității de reglementare a legislației fiscale, colectare a veniturilor fiscale, monitorizarea conformității fiscale și administrare a creanțelor fiscale.
De asemenea, se propune ca Guvernul să aprobe lunar limite de credite de angajament și credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite, în funcție de evoluția deficitului bugetar și a nivelului arieratelor. Aceste limite vor fi stabilite până la 31 decembrie 2025.
Prin aceste măsuri, Ministerul Finanțelor urmărește asigurarea transparenței în utilizarea fondurilor publice, creșterea responsabilității ordonatorilor de credite pentru gestionarea eficientă a resurselor și consolidarea fiscal-bugetară a României. De asemenea, se dorește combaterea evaziunii fiscale și gestionarea eficientă a patrimoniului și resurselor minerale și naturale deținute de Statul Român.
Comentarii recente