
Cum poate UE să împiedice importurile de mașini electrice din China, în ciuda riscului de a provoca un efect de bumerang?
Ancheta „antisubvenție” a UE asupra vehiculelor electrice din China este o strategie riscantă care poate avea consecințe negative pentru UE, susține theconversation.com.

În discursul său despre starea Uniunii din 13 septembrie, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat o nouă anchetă antisubvenție asupra vehiculelor electrice din China. Motivul invocat a fost că piața este inundată de mașini electrice ieftine, ca urmare a subvențiilor masive acordate de statul chinez. Această mișcare a fost percepută ca o reacție la presiunea exercitată de Franța, în timp ce alte state membre, în special Germania, s-au opus acestei măsuri.
Comisia Europeană va iniția acum ancheta și va propune probabil impunerea unor taxe „antisubvenție” asupra importurilor de mașini electrice din China. Deși China reprezintă principala sursă de mașini electrice importate în UE, 60% din comerțul cu aceste vehicule are loc în interiorul UE.
Cu toate acestea, mașinile electrice chineze reprezintă doar 8% din vânzările de mașini electrice și mai puțin de 3% din totalul vânzărilor de mașini din UE. Cu toate acestea, există temeri că prețurile scăzute vor permite mașinilor electrice chineze să câștige rapid teren pe piața europeană.
UE se confruntă cu presiunea de a răspunde la modelul capitalist susținut de stat al Chinei, dar trebuie să găsească un echilibru între interesele diferite ale statelor membre și nevoile de tranziție energetică. Alegerea de a se concentra asupra mașinilor electrice indică o abordare mai fermă față de China, dar acest lucru nu va fi ușor. Europa își dorește să-și reducă dependența de importurile chineze în sectoarele critice, dar acest obiectiv este departe de a fi atins, iar dependențele reciproce sunt extinse.
Unul dintre principalele motive de îngrijorare este reprezentat de posibilele represalii din partea Chinei. Aceasta este o practică obișnuită în cazurile de apărare comercială, în care țările vizate deschid anchete paralele asupra importurilor cheie din țara care a inițiat investigația, pentru a exercita presiuni și a reduce sau elimina taxele. Germania este în special expusă acestor represalii, având în vedere importanța pieței chineze pentru exporturile lor, în special în sectorul auto.
Reacțiile de represalii pot afecta și alte produse care nu au legătură cu industria auto. În timpul anchetei antidumping privind panourile solare acum un deceniu, China a deschis anchete paralele nu doar asupra exporturilor de polisiliciu din UE (un ingredient pentru panouri solare), ci și asupra exporturilor de vin și a amenințat cu o anchetă asupra mașinilor.
Alte riscuri legate de această mișcare nu au fost discutate în detaliu. China ar putea afecta nu doar exporturile UE către China, ci și exporturile sale către Europa prin interzicerea sau restricționarea acestora. Utilizarea restricțiilor la export a crescut semnificativ în ultimii ani, în special în contextul pandemiei de COVID-19. China a utilizat acest instrument pentru a restricționa exporturile de materii prime critice, cum ar fi pământurile rare. Având în vedere importanța acestor materii prime pentru tranziția energetică, creșterea restricțiilor comerciale ar avea cu siguranță consecințe asupra obiectivelor UE în domeniul climatic.
În plus, UE depinde foarte mult de China ca sursă de baterii pentru mașinile electrice. Comerțul cu baterii a fost de aproape 20 de miliarde de dolari anul trecut, în timp ce comerțul cu mașini electrice a fost de 7,6 miliarde de dolari. Deși aceste cifre includ mai multe tipuri de baterii, unele dintre ele sunt cu siguranță destinate mașinilor electrice. Dacă China ar decide să utilizeze această dependență în avantajul său, lanțul de aprovizionare cu mașini electrice din Europa ar avea de suferit.
Ancheta ar putea afecta și investițiile chineze în Europa. Măsurile de apărare comercială pot încuraja investițiile străine directe prin intermediul unor investiții cu un „salt de taxe” – investitorii chinezi ar putea investi în Europa pentru a evita taxele antisubvenție. Cu toate acestea, UE a devenit mai activă în monitorizarea investițiilor străine directe în ultimii ani, având preocupări legate de securitate și vulnerabilități. Anul trecut, mai multe investiții chineze au fost blocate. Cu toate acestea, UE continuă să încurajeze investițiile în mașinile electrice, unde companiile chineze sunt esențiale pentru creșterea capacității de producție a bateriilor din UE.
Curtea de Conturi Europeană a avertizat recent că obiectivele UE în domeniul mașinilor electrice ar putea fi puse în pericol de lipsa de capacitate de producție a bateriilor. Deși Franța a fost un susținător important al noii anchete antisubvenție, aceasta găzduiește și o investiție de 2 miliarde de euro într-o gigafabrică în Douai, finanțată de o companie majoritară chineză – Envision AESC. Aceasta este doar una dintre multele mega-fabrici construite în UE de către investitorii chinezi, inclusiv în Ungaria și Germania.
Creșterea conflictelor comerciale și a controlului asupra investițiilor poate pune în pericol aceste investiții și, implicit, eforturile de a crea o valoare adăugată în UE pentru mașinile electrice. În plus, investiția merge în ambele sensuri. Majoritatea mașinilor electrice importate din China anul trecut au fost mărci europene precum BMW și Dacia, care acum vor încerca să evite noile măsuri impuse produselor lor de țara lor de origine. Costurile nu sunt singurul motiv pentru care aceste companii produc în China – există și alte avantaje, inclusiv în ceea ce privește lanțul valoric necesar pentru producția de baterii.
Deși China este o sursă importantă de mașini electrice la nivel global, există și alți producători. Unele țări, precum Thailanda, beneficiază de investiții chineze. Turcia este un potențial furnizor al UE și, deși este legată în principal de producătorii de automobile occidentali, are și relații importante cu producătorii chinezi de baterii. Deși acești furnizori au o pondere mică în prezent, în cazul în care UE va impune taxe antisubvenție asupra exporturilor chineze, importurile din aceste țări ar putea crește ca răspuns. Astfel, concurența din China ar putea fi redusă, iar efectul protector al măsurilor comerciale ar fi diminuat prin astfel de schimbări.
Într-o lume extrem de interconectată, este incert în ce măsură aceste noi măsuri, în cazul în care vor fi implementate, vor sprijini dezvoltarea producției interne de mașini electrice, în timp ce efectele negative secundare sunt diverse. Urmează ca majoritatea statelor membre să sprijine această mișcare. Votarea pentru propunerile de apărare comercială a fost mereu un proces politic, cu anumite state susținând astfel de măsuri, iar altele opunându-se lor. Rezultatul va fi urmărit de toți cei interesați nu doar de relațiile UE-China, ci și de agenda mai largă a tranziției ecologice a UE.
Comentarii recente