
Din ce în ce mai mulți români care au împrumuturi încearcă să negocieze cu băncile. De ce instituțiile financiare non-bancare sunt mai puțin dispuse să facă acest lucru?
La sfârșitul trimestrului trei din 2024, numărul negocierilor dintre consumatori și bănci în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a atins 815, cel mai mare număr din cei aproape nouă ani de activitate ai Centrului. Comparativ cu aceeași perioadă din 2023, numărul cererilor trimise către CSALB de către consumatori a crescut cu aproape 30%. Anul acesta, 2.050 de cereri au fost adresate băncilor, iar 750 au vizat relația consumatorilor cu IFN-urile. Din păcate, nicio cerere de negociere trimisă IFN-urilor nu a fost acceptată, însă puțin peste 100 de cereri au fost rezolvate direct de către IFN-uri fără implicarea unui conciliator, după ce consumatorul a trimis cererea către CSALB. Băncile își doresc să evite declanșarea unor litigii și au manifestat interes în rezolvarea problemelor cu consumatorii. Până acum, în 95% dintre negocieri, părțile s-au împăcat, iar în 40 de cazuri nu s-a ajuns la un acord. Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în Colegiul de Coordonare al CSALB, a observat o creștere a interesului băncilor în evitarea litigiilor, iar consumatorii se adresează tot mai des băncilor prin intermediul avocaților pentru a găsi o soluție amiabilă. IFN-urile, în schimb, au fost reticente în a răspunde cererilor consumatorilor, chiar și cu motive justificate. Reprezentantul BNR consideră că este important ca IFN-urile să aibă mai multă implicare în soluționarea litigiilor pentru a menține încrederea consumatorilor în piață.

Comentarii recente