
Doar 28 de kilometri din autostrada Sibiu-Piteşti, denumită "melcului", au fost construiți într-un interval de trei ani și jumătate.
Începând din primăvara anului 2020, când au început primele lucrări la autostrada Sibiu-Pitești, doar aproximativ 28 de kilometri din cei 122,1 kilometri au fost finalizați până în prezent, ceea ce reprezintă mai puțin de un sfert din total.

Lucrările la autostrada Sibiu-Pitești, cel mai important proiect de infrastructură din România, avansează încet, deoarece se lucrează doar pe două dintre cele cinci secțiuni ale autostrăzii. O secțiune a fost finalizată pe 15 decembrie 2022, iar alte două secțiuni se află în perioada de proiectare.
Pe secțiunile 4 și 5, unde se desfășoară lucrări, au fost realizati doar 14,5 kilometri din cei 40,35 kilometri în ultimele 24 de luni. Procedurile birocratice complicate, neseriozitatea firmelor, lipsa forței de muncă și contestațiile din ultimii ani au dus la situația în care se lucrează doar pe două dintre cele cinci secțiuni ale autostrăzii, în ciuda faptului că 85% din finanțarea totală este asigurată din fonduri europene nerambursabile.
În comparație, în Bulgaria, în perioada 2010-2016, au fost construiți și dați în exploatare 322 de kilometri de autostradă, ceea ce înseamnă o medie de aproape 50 de kilometri pe an.
Studiul de fezabilitate al autostrăzii Sibiu-Pitești a fost realizat în perioada 2007-2008, la un cost de aproape 2,5 milioane de euro. Cu toate acestea, acest studiu a expirat, iar procedurile de licitație pentru revizuirea sa au început abia în primăvara anului 2012. Contractul pentru revizuirea studiului a fost atribuit în cele din urmă în 2017, după mai multe amânări și licitații anulate.
Secțiunea 1 (Sibiu-Boița) a fost finalizată la sfârșitul anului trecut, având o lungime de 13,7 kilometri. Contractul pentru această secțiune a fost semnat în aprilie 2019 între CNAIR și compania Porr Construct SRL, la o valoare de 612,6 milioane lei. Lucrările au început în primăvara anului 2020 și au fost finalizate pe 15 decembrie 2022.
Secțiunea 2 (Boița-Cornetu) se află în perioada de proiectare până la finalul anului 2023. Studiile de teren necesare pentru elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție sunt în curs de realizare. Lucrările trebuie finalizate în 2028, iar valoarea contractului este de 4,2 miliarde lei.
Secțiunea 3 (Cornetu-Tigveni) se află și ea în perioada de proiectare până pe 1 februarie 2024. Studiile de teren necesare sunt în desfășurare. Lucrările trebuie finalizate în 2027, iar valoarea contractului este de 5,3 miliarde lei.
Contractul pentru proiectarea secțiunii 4 (Tigveni-Curtea de Argeș) a fost semnat în noiembrie 2021, iar lucrările au început pe 4 iulie 2023. Această secțiune are o lungime de 9,86 kilometri, iar valoarea contractului este de 1,6 miliarde de lei. Termenul de finalizare este în februarie 2027.
Lucrările la secțiunea 5 (Curtea de Argeș-Pitești) au început pe 1 septembrie 2021 și au înregistrat un progres fizic de aproximativ 45,22%. Termenul de finalizare este în august 2025, însă antreprenorul întâmpină o întârziere de 4,73% față de programul de execuție aprobat.
În total, dacă lucrările vor avansa conform planului, autostrada Sibiu-Pitești va fi deschisă circulației în toamna anului 2028, oferind o conexiune importantă între Muntenia și Transilvania.
Comentarii recente