
Un spațiu dezafectat a fost transformat într-o grădiniță modernă, unde preșcolarii își pot dezvolta abilitățile și își pot petrece timpul în aer liber. FOTO
Trei grădinițe din județul Botoșani au creat spații de relaxare și învățare în aer liber pentru preșcolari, unde aceștia pot să observe natura, să învețe cum să îngrijească și să cultive plante și să asculte povești.

La nivel național, a fost dezvoltat proiectul Grădina de Relaxare, Liniște și Învățare, care permite grădinițelor să ofere copiilor zone de activități în aer liber. Proiectul este susținut de Asociația „Creștini” din Craiova, în colaborare cu Ministerul Educației și Inspectoratele Școlare Județene. Județul Botoșani a intrat în acest proiect la începutul anului școlar și a reușit să transforme câteva grădinițe în adevărate bijuterii educaționale pentru copii, un exemplu notabil fiind Grădinița cu program prelungit numărul 6 din municipiul Dorohoi.
Grădinița numărul 6 din Dorohoi este una dintre cele mai bine organizate unități pentru învățământ preșcolar din județ, având spații generoase și bine dotate pentru copii, dar și un program educational de calitate.
Grădinița a participat la mai multe proiecte educaționale pentru încurajarea creativității preșcolarilor și a decis să se implice în acest proiect de amenajare a unor spații de relaxare și învățare în aer liber pentru copii. Deși au avut doar fonduri proprii, reprezentanții grădiniței, în special educatoarele, au creat un plan inedit pentru transformarea completă a unui spațiu dezafectat.
„Proiectul a reprezentat o provocare pentru noi. Am avut o zonă dezafectată și am decis să-i dăm viață și să oferim copiilor posibilitatea de a beneficia de lucruri frumoase, de a-și exprima emoțiile și de a crea lucruri minunate. Am făcut o hartă a proiectului în colaborare cu ceea ce aveam în magazie și cu ce ne-am gândit că putem realiza. După ce am finalizat harta, am trimis-o la București și a fost acceptată”, spune Mariela Dupu, educator și director al Grădiniței numărul 6.
Educatoarele de la Grădinița numărul 6 din Dorohoi au trebuit să improvizeze și să folosească doar materialele pe care le aveau la îndemână, deoarece au avut doar fonduri proprii. A fost un efort comunitar, deoarece părinții au contribuit cu tot ce aveau în plus acasă, inclusiv bucăți de lemn, paleți și anvelope. Chiar și preotul-director al Seminarului Teologic din Dorohoi a oferit ajutor.
„Am reușit să ne descurcăm cu fondurile proprii. Am curățat grădina, am amenajat-o, am făcut inventarul materialelor pe care le aveam și ne-am apucat de treabă. Am construit, lipit, asamblat. Părinții ne-au ajutat mult aducând tot ceea ce aveau acasă, în special materiale refolosibile, lădițe, cauciucuri și flori. Am plantat florile împreună cu copiii și părinții”, spune Mariela Dupu.
Grădina s-a transformat într-un spațiu uimitor de învățare și relaxare. Este acoperită cu iarbă și plină de flori, are foișoare cu perne pe care copiii pot citi cărți sau se pot relaxa, zone cu măsuțe și scaune pentru desenat, colorat sau lucru manual, precum și numeroase jocuri interactive în aer liber. Există și un sector în care copiii se pot costuma și juca în lumea basmelor.
Din punct de vedere educațional, spațiul a fost împărțit în zone pentru relaxare, învățare și liniștire. În zonele de învățare, copiii fac activități practice în aer liber și învață științele naturii prin observație directă, inclusiv prin plantarea de flori sau copăcei.
„Este foarte important pentru noi, deoarece dezvoltăm un nou concept, conceptul de activități outdoor. Copiilor le place cel mai mult să fie în aer liber, în mijlocul naturii. Avem posibilitatea să le punem la dispoziție materiale care nu sunt costisitoare. Orice bețișor poate fi utilizat de copii, orice sămânță poate fi plantată și observată în evoluția sa. Copiii sunt extrem de încântați că pot face dramatizări scurte, pot citi cărți aici. Având materialele potrivite, ei pot realiza diferite lucrări pe care le expunem în zona «pereții ne surprind», unde ne afișăm lucrările zilnic sau săptămânal”, spune Mariela Dupu.
Comentarii recente