
pentru noi? Care sunt riscurile asociate cu operațiunea rușilor de a bloca semnalul GPS în apele române din Marea Neagră?
Generalul Daniel Petrescu, șeful Statului Major al Armatei Române, a avertizat că Rusia interferează semnalul GPS al navelor din apele teritoriale române, crescut riscul unor coliziuni între acestea. Un expert militar a explicat că acțiunile rusești implică și alte riscuri.

Conform sistemului GPSjam, navigația este perturbată într-o proporție de peste 10%, ceea ce reprezintă un procent semnificativ într-un areal extins – de la portul românesc Constanța, de-a lungul întregului litoral bulgăresc și în apele teritoriale ale Turciei de la Marea Neagră, precum și în zona costieră a Ucrainei.
Sursele susțin că rușii folosesc aceste sisteme pentru a perturba navigația în Marea Neagră și deasupra ei, în scopul îngreunării operațiunilor navelor de transport marfă care preiau cereale din Ucraina, dar și a avioanelor-spion aliate care efectuează misiuni în zonă.
De asemenea, se crede că cea mai importantă misiune a militarilor ruși care perturbă semnalul GPS în zonă este blocarea atacurilor cu drone marine ale Ucrainei. Aceste nave extrem de rapide se bazează pe sisteme inerțiale sau prin satelit pentru navigație și au cauzat mai multe victime printre navele Flotei Ruse din Marea Neagră.
Însă interferența semnalului GPS de către ruși implică și unele riscuri colaterale. De exemplu, dronele Shahed 136, folosite de ruși pentru a ataca porturile Ucrainei de pe Dunăre, utilizează o navigație similară cu cea a navelor ucrainene de atac fără echipaj. Aceste drone ar putea fi, de asemenea, victime ale interferenței rusești, pierzându-și traiectoria programată și căzând accidental pe ținte neintenționate.
Reamintim că generalul Daniel Petrescu, șeful Statului Major al Apărării, a avertizat cu privire la pericolul coliziunilor între navele aflate în apele teritoriale române din cauza interferenței Rusiei asupra comunicațiilor GPS. El a menționat că există un risc constant de incidente la granița NATO cauzate de posibilitatea ca unele drone sau rachete să aibă erori. Infrastructura României și navele comerciale din apele teritoriale ar putea fi lovite accidental.
Sistemul GPS (Global Positioning System) este cel mai vechi sistem de navigație prin satelit, dezvoltat de SUA în 1978. Este cel mai utilizat sistem de navigație din lume, având 31 de sateliți pe orbită medie. Precizia sa este de aproximativ 5 metri sub cerul liber, iar funcționează în întreaga lume din 1993.
Comentarii recente