
Nelegem cum ne sunt activate mecanismele de recompensă când vedem cuvântul "Reducere" în contextul Zilei Negre (Black Friday).
În creierul nostru există anumite sisteme de recompense care stimulează senzația de plăcere. Companiile profitează din ce în ce mai mult de aceste sisteme pentru a vinde bunuri de care nu avem nevoie sau pentru a crea dependență, cum ar fi tehnicile utilizate de platformele de socializare.

În timpul Black Friday, companiile profită la maximum de aceste sisteme de recompense din creierul nostru, care se activează atunci când vedem cuvinte precum Reducere sau Ofertă.
Christian Elger, expert în neuroștiințe, a explicat într-un interviu acordat Deutsche Welle că atunci când aceste structuri sunt activate, diferite grupuri de neuroni sunt declanșate, stimulând senzația de plăcere. Această senzație este atât de puternică încât uităm totul în acele momente. Astfel, creierul este înșelat de faptul că avem un timp limitat pentru a profita de „cea mai mare reducere” și cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie.
Studiile realizate cu ajutorul tomografului au arătat că shoppingul activează cel mai mult sistemul de recompense. De asemenea, sistemul de recompense este activat și de droguri, deoarece stimulează senzația de plăcere și creează dependență. Acest lucru se aplică în special heroinăi, cocainăi și altor amfetamine.
Astfel, acest sistem de recompense din creier ne poate face dependenți de droguri, rețele sociale sau chiar de shopping. De asemenea, companiile profită de culoarea roșie pentru a ne determina să cumpărăm lucruri de care nu avem neapărat nevoie.
Utilizarea cardului pentru cumpărături face ca noi să nu mai simțim cât cheltuim. Plata în numerar ne determină să simțim fizic pierderea, conform expertului în neuroștiințe.
Teama de regret poate compensa aceste tactici de manipulare, dar de multe ori regretul apare după achiziție. Această teamă poate fi exploatată și în cazul vânzărilor de Black Friday, deoarece se creează ideea că reducerile sunt limitate în timp și disponibile doar o zi, iar noi ne temem să nu le ratăm.
Publicitatea și toată agitația creată în jurul campaniei de Black Friday sunt un alt motiv pentru care mulți oameni sunt atrași de acest fenomen. Se creează impresia de normalitate și ne face să credem că este un lucru obișnuit, deoarece toți cumpără ceva în Vinerea Neagră.
Potrivit unui articol intitulat „The Psychology of Black Friday” realizat de Gareth English și Gary Pfeiffer și publicat în 2015, există patru factori principali care ne fac să fim disperați după această campanie de reduceri: procentul mare de reducere, urgența – magazinele ne spun că reducerile sunt disponibile doar pentru o perioadă limitată și în cantități limitate, popularitatea unui produs și exclusivitatea – faptul că un produs este exclusiv îi crește valoarea.
Autocontrolul este crucial în această situație, conform unui articol din revista „Health News”. Psihologii ne sfătuiesc să ne stabilim prioritățile și un buget clar, pentru a nu cădea în capcana Black Friday.
De asemenea, regula celor 10 minute ne poate ajuta să nu regretăm achizițiile după perioada cu cele mai mari reduceri din an. Prin urmare, înainte de a achiziționa ceva care nu era planificat, ar trebui să așteptăm 10 minute, o scurtă întârziere care ne poate salva bugetul.
Comentarii recente