
Modernizarea avioanelor IAR 99 se află într-o stare de stagnare, ceea ce poate duce la o criză de piloți de F-16 în Forțele Aeriene.
Contractul pentru modernizarea a 10 avioane IAR 99 la uzina Avioane Craiova, semnat acum trei ani și finanțat de Ministerul Apărării Naționale (MApN), nu avansează și niciuna dintre aeronave nu a fost livrată până în prezent.

Această întârziere poate duce la o criză de piloți pentru MApN, având în vedere că livrările celor 32 de avioane F-16 Fighting Falcon achiziționate de la Guvernul Norvegiei vor începe în curând și avionul IAR 99 modernizat este esențial pentru pregătirea piloților români pentru aeronavele de luptă americane.
Victor Peța, președintele sindicatului de la Avioane Craiova, a recunoscut că lucrările sunt întârziate și că termenul-limită pentru livrarea primelor două avioane către Forțele Aeriene Române ar fi la sfârșitul acestui an. În prezent, șapte aeronave sunt în diverse stadii ale lucrărilor de modernizare. Întârzierea se datorează faptului că Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială nu a trimis toată documentația necesară pentru modificarea avionului și că există întârzieri în livrarea componentelor de la compania Elbit, care depinde de furnizorul american Honeywell, prioritar contractelor legate de războiul din Ucraina.
Cu toate acestea, Ministerul Apărării a acceptat un act adițional în care se prevede că livrarea primelor avioane poate fi întârziată cu șase luni, pentru a evita penalitățile și executarea scrisorii de garanție. Contractul în valoare de 275 de milioane de lei dintre Avioane Craiova și MApN este în continuare în vigoare.
Un expert în aviația militară a explicat că, având în vedere sosirea a două escadrile de F-16 Fighting Falcon din Norvegia, Forțele Aeriene Române vor avea nevoie în curând de aproximativ 45-50 de piloți, adică 1,5 piloți per avion. Pentru a fi gata de luptă, un pilot începător are nevoie de un minimum de 300-500 de ore de zbor pe un avion. Prin urmare, avionul IAR 99 modernizat este vital pentru pregătirea piloților de luptă români, deoarece poate oferi o avionică adecvată și similară celei de pe F-16 Fighting Falcon.
Potrivit unor surse militare, aeronavele IAR 99 Standard urmează să fie dotate cu sisteme avansate de avionică și sistem de instruire „Embedded Virtual Avionics”, precum și capacități de „Close Air Support” și „Air to Air”.
Comentarii recente