
Directorii intervievați recunosc că absența elevilor la Evaluarea Națională contribuie la creșterea mediei școlii.
Rezultatele unei cercetări privind absența elevilor la Evaluarea Națională și Bacalaureatul 2023 au fost publicate de Ministerul Educației. Cercetarea a analizat datele a aproape 176.000 de elevi din peste 5.800 de școli și a fost realizată de Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație. Studiul a evidențiat că există o serie de factori care influențează neparticiparea elevilor la examenele naționale, iar recomandările emise includ organizarea unui program intensiv de „Învățare remedială” pentru elevii cu rezultate slabe.

Cercetarea a indicat că aproximativ o cincime dintre elevii care au intrat în sistemul de învățământ cu peste nouă ani în urmă nu s-au prezentat la Evaluarea Națională. Profilul elevilor care nu participă la examen indică că aceștia sunt, în general, băieți din mediul rural, de etnie roma, cu vârsta peste medie, care urmează școala profesională sau într-o școală cu un număr mic de elevi. Factorii care contribuie la neparticipare sunt variate, de la nivelul familial la cel comunitar și social.
Cercetarea a arătat, de asemenea, că absenteismul reprezintă o problemă majoră în școli și că elevii remigranți și cei cu cerințe educaționale speciale necesită o atenție specială. Profesorii au observat o scădere a interesului pentru învățare în rândul elevilor și au semnalat că unii elevi întâmpină dificultăți de integrare în mediul școlar.
În plus, perioada pandemică a afectat motivația pentru învățare și starea emoțională a elevilor, ceea ce a influențat rata abandonului școlar. Cadrele didactice și directorii recunosc că există situații în care elevii nu sunt încurajați să participe la examenele naționale din diverse motive. Este important să se acorde o atenție sporită acestor aspecte pentru a îmbunătăți situația educațională a elevilor din România.
Comentarii recente