
? Ce implicaţii are recomandarea Băncii Mondiale privind reintroducerea "taxei de poluare" pentru România?
Raportul de Ţară privind Clima şi Dezvoltarea Bancii Mondiale arată că România a început să facă eforturi pentru a reduce emisiile de carbon în sectorul transporturilor, dar investiţiile şi politicile actuale sunt limitate, iar sectorul nu este în concordanţă cu obiectivul climatic pentru 2050.

Pentru a remedia situaţia, raportul recomandă mai multe acţiuni suplimentare, printre care se numără taxarea diferită a vehiculelor în funcţie de emisiile de CO2, inclusiv pentru importurile de maşini second-hand.
Potrivit raportului, deşi emisiile totale de gaze cu efect de seră au scăzut în România în ultimii ani, emisiile din transporturi au crescut. În 2019, emisiile din transporturi erau cu 50% mai mari decât în 2005 şi reprezentau 17% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră ale ţării, iar transportul rutier era responsabil de 96% din aceste emisii.
Autorii raportului explică că creşterea emisiilor în sectorul transporturilor este determinată în principal de creşterea transportului rutier. Între 2009 şi 2019, transportul de călători a crescut cu 39%, iar transportul de mărfuri a crescut cu 24%. În 2019, transportul cu maşina sau cu autocarul a reprezentat 95% din totalul kilometrilor parcurşi de călători, iar transportul cu camionul a reprezentat 70% din totalul tonelor-kilometru. În plus, flota de autovehicule a României are în medie o vechime cu aproximativ 40% mai mare decât media UE. Deşi populaţia este în scădere, numărul de maşini va continua să crească, iar rata deţinerii de maşini se preconizează că va creşte de la 400 de maşini la 1.000 de locuitori (sub media UE de 560 de maşini la 1.000 de locuitori). De asemenea, transportul rutier de mărfuri este estimat să crească rapid, dublându-se până în 2050.
Studiul recomandă taxarea diferită a vehiculelor în funcţie de emisiile de CO2, inclusiv pentru importurile de maşini second-hand. Subvenţiile actuale prin Programul Rabla Plus sunt disponibile doar pentru vehiculele noi, care reprezintă mai puţin de o treime din piaţă şi sunt achiziţionate mai ales de persoanele cu venituri mai mari. O taxare diferenţiată a vehiculelor în funcţie de emisiile de CO2, bine planificată, sau alte cotizaţii ar putea fi o soluţie fiscală şi socială mai sustenabilă pe termen lung şi ar putea avea un impact mai mare dacă ar fi aplicate şi la maşinile second-hand importate.
Comentarii recente