
ASF a demarat un proiect prin care se dorește modificarea legislației privind polițele RCA, inclusiv pentru proprietarii de trotinete și biciclete electrice. Autoritatea de Supraveghere Financiară urmărește transpunerea unei directive europene în legislația românească, astfel încât toți cei care dețin vehicule autopropulsate cu o viteză de peste 25 de kilometri pe oră să fie obligați să încheie polițe de răspundere civilă auto (RCA). În special, se ia în considerare situația trotinetelor și bicicletelor electrice, care sunt din ce în ce mai populare în marile orașe, dar pot reprezenta un pericol în trafic, mai ales în cazul modelelor care pot atinge viteze mari din fabricație sau prin modificări ulterioare. Statisticile Poliției Rutiere arată că numărul accidentelor rutiere cu implicarea acestor vehicule electrice a crescut în ultima perioadă. În 2022, în România au avut loc 95 de astfel de accidente, soldate cu 90 de răniți și 3 decese. Cauzele principale ale accidentelor au fost viteza și neacordarea priorității de către conducătorii trotinetelor și bicicletelor electrice. Această inițiativă a ASF se încadrează în Directiva 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021, care modifică Directiva 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi. Potrivit surselor din piață, noile polițe ar putea avea un cost anual de aproximativ 150 de lei (30 de euro), iar limita de acoperire a pagubelor produse terților în cazul unui accident provocat de conducătorul unui vehicul electric ar fi de 1.000 de euro, atât pentru daune materiale, cât și pentru vătămări corporale. Instructorul moto Cristian Anghel susține că trotinetele și bicicletele electrice reprezintă un mijloc de transport din ce în ce mai utilizat în centrele urbane aglomerate și, în acest sens, utilizatorii acestor vehicule ar trebui să fie asigurați, la fel ca orice alt participant la trafic. O altă modificare propusă este posibilitatea emiterii polițelor RCA cu o valabilitate mai scurtă, de câteva zile sau chiar câteva ore. De asemenea, se prevede plafonarea despăgubirilor pentru daune morale în cazul accidentelor soldate cu decese, ceea ce a stârnit controverse în piața de asigurări. Sursele afirmă că ASF, în loc să fie o autoritate de supraveghere și reglementare independentă, a devenit o instituție controlată de companiile de asigurări, care își promovează propriile interese financiare prin intermediul ASF.

Comentarii recente