
Sindicatele sugerează majorări salariale mai ridicate în domeniile construcțiilor și agriculturii.
Sindicatele afiliate Blocului Național Sindical (BNS) propun o majorare mai mare a salariilor din construcții și agricultură, astfel încât angajații să aibă un salariu net egal cu cel de dinaintea eliminării facilităților fiscale.

Blocul Național Sindical propune Guvernului României ca salariul minim să fie crescut la 4.600 de lei brut în sectorul construcțiilor, iar în agricultură acesta să fie crescut la 3.500 lei brut.
BNS atrage atenția Guvernului că soluția pentru creșterea celor două salarii minime, în construcții și agricultură, o reprezintă adoptarea unei Ordonanțe de Urgență. Pentru sectorul Construcții, Guvernul a inițiat deja un proiect de OUG pentru creșterea salariului minim din acest sector, iar singurul aspect de clarificat este nivelul salariului minim și data de la care acesta se aplică. În cazul sectorului Agricultură, se impune, în regim de urgență, modificarea Legii 135/2022, având în vedere că salariul minim prevăzut de lege va fi mai mic decât cel stabilit prin Hotărârea de Guvern de modificare a salariului minim la nivel național începând cu 1 octombrie 2023. În acest caz, salariul minim prevăzut de Legea 135/2022 va deveni inaplicabil, având în vedere că este mai mic decât cel stabilit ca fiind limita minimă la nivel național.
Aplicarea creșterii salariului minim în Construcții la 4.500 lei ar însemna că, în momentul intrării în vigoare a legii asumate de Guvern, salariul minim net se va reduce cu 56 lei. Pentru a păstra cel puțin valoarea netă a salariului minim în acest sector, salariul minim brut ar trebui să crească la cel puțin 4.600 lei.
Pentru sectorul Agricultură, situația este și mai complicată. Aplicarea salariului minim național de 3.300 lei ar însemna o reducere a salariului net cu 94 lei pentru salariații din acest sector, imediat după intrarea în vigoare a reformei fiscale propuse de Guvern. Pentru a atenua impactul noilor măsuri fiscale, salariul minim în Agricultură ar trebui crescut la cel puțin 3.500 lei.
Totodată, este necesară clarificarea, din punct de vedere juridic, a facilității fiscale de deducere de 200 de lei aplicată salariului minim național conform OUG 168/2022.
Inițial, creșterea salariului minim de la 3.000 la 3.300 lei a fost justificată ca o măsură compensatorie pentru renunțarea la facilitatea fiscală prevăzută de OUG 168/2022, respectiv o sumă de 200 de lei care se deduce din baza de calcul a impozitului și contribuțiilor sociale pentru cei cu salarii de bază egale cu salariul minim brut pe țară.
În prezent, situația acestei facilități este neclară și produce efecte până la 31 decembrie 2023. Asta înseamnă că, în absența unui act normativ care să abroge această facilitate începând cu octombrie, salariul minim net va crește de la 1 octombrie 2023 cu 181 lei, de la 1.898 lei la 2.079 lei, iar la 1 ianuarie 2023, în absența adoptării unui alt HG pentru modificarea salariului minim, salariul minim net va scădea cu 83 lei, de la 2.079 lei la 1.996 lei.
Majorarea salariului minim național de la 3.000 la 3.300 lei în condițiile în care nu se renunță la facilitatea de 200 de lei va aduce la buget venituri suplimentare de aproximativ 666 milioane lei în ultimele 3 luni ale anului. În cazul în care se majorează salariul minim și se renunță la facilitate, veniturile bugetului public vor crește cu 1,1 miliarde lei în ultimele 3 luni din 2023.
Simulările BNS privind impactul creșterii salariului minim brut în domeniile construcții și agricultură sunt următoarele:
Comentarii recente