
Potrivit unui sondaj realizat la nivel mondial, scumpirea alimentelor nu îi împiedică pe oameni să cheltuie mai mult pe vacanțe sau să-și cumpere lucruri inutile. Conform sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023 din luna iunie, aproape jumătate dintre consumatori (46%) cred că prețurile alimentelor vor continua să crească, procentul fiind mai mare față de sondajul anterior din februarie (42%).

Deși cheltuielile mai mari cu produsele alimentare au dus la o reducere a cheltuielilor neesențiale începând de la începutul anului, consumatorii prevăd acum o creștere a acestora în perioada următoare. Astfel, peste o treime dintre respondenți (36%) declară că vor aloca mai mulți bani pentru îmbrăcăminte și produse de sănătate și frumusețe, în comparație cu 28% și 27% în cele două sondaje anterioare.
Sondajul arată că, deși sunt pesimiști în privința evoluției prețurilor în următoarele șase luni, consumatorii intenționează să cheltuiască mai mult pentru renovarea locuinței și pentru călătorii. Aceeași tendință este observată și în România, unde comerțul continuă să crească, deși inflația rămâne la un nivel ridicat. Guvernul României a stabilit ca prioritate reducerea prețurilor la produsele alimentare de bază prin plafonarea adaosului comercial, însă rămâne de văzut dacă această măsură va avea un impact semnificativ.
La nivel global, numărul consumatorilor care doresc să cheltuiască mai mult pentru îmbunătățirea locuinței a crescut cu 7%. Creșterea acestor cheltuieli este similară cu cea estimată pentru alte categorii precum electronice de consum, echipamente sportive și de fitness, divertisment acasă și activități online.
De asemenea, un procent mai mare de consumatori (44% față de 30% în februarie) estimează o creștere a cheltuielilor pentru călătorii, atât interne, cât și internaționale.
În ciuda schimbărilor în peisajul comerțului electronic, jumătate dintre respondenți intenționează să-și mărească cheltuielile online în următoarele șase luni, în timp ce 50% se așteaptă să continue să facă cumpărături în magazinele fizice.
Un alt aspect evidentiat de sondaj este faptul că tot mai mulți consumatori aleg să cumpere direct de la branduri, evitând intermediarii și platformele de comerț online. Majoritatea consumatorilor (63%) declară că au achiziționat produse direct de pe site-ul unui brand, iar alți 29% iau în considerare această opțiune.
Sondajul arată că autenticitatea produselor este principalul motiv pentru care consumatorii sunt atrași de site-urile web direct to consumer (D2C), în special atunci când fac cumpărături pentru îmbrăcăminte, produse electronice și articole de înfrumusețare și îngrijire personală.
De asemenea, opt din zece consumatori sunt dispuși să plătească mai mult pentru bunuri produse în mod sustenabil. Cei chestionați declară că ar plăti până la 10% în plus pentru produse alimentare produse local de fermieri, articole fabricate cu o amprentă de carbon mai mică și produse personalizate.
Sondajul PwC Global Consumer Insights Survey a intervievat aproximativ 9.000 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.
Comentarii recente