
Organizaţia Naţiunilor Unite evaluează că decarbonizarea transportului maritim va costa sute de miliarde de dolari.
Potrivit Organizației Națiunilor Unite (ONU), pentru a atinge decarbonizarea transportului maritim până în 2050, vor fi necesare investiții în valoare de sute de miliarde de dolari. Transportul maritim este esențial pentru comerțul mondial și contribuie cu 3% la emisiile globale de gaze cu efect de seră.

Conform raportului anual al Conferinței Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD), transportul maritim și navele sale gigantice reprezintă peste 80% din volumul schimburilor comerciale mondiale, iar emisiile de gaze cu efect de seră au crescut cu 20% în ultimul deceniu din cauza globalizării economiei și delocalizării lanțurilor de producție.
Decarbonizarea este o problemă urgentă, dar trebuie găsit un echilibru între sustenabilitatea ecologică, respectarea reglementărilor și cerințele economice pentru a asigura un viitor prosper, echitabil și rezilient pentru transportul maritim, a subliniat secretarul general al UNCTAD, Rebeca Grynspan.
Cu toate acestea, costurile pentru decarbonizarea transportului maritim vor fi foarte mari. UNCTAD estimează că până în 2050 vor fi necesare între 8 și 28 de miliarde de dolari pe an pentru decarbonizarea navelor și între 28 și 90 de miliarde de dolari pe an pentru dezvoltarea infrastructurii globale pentru utilizarea carburanților fără emisii de carbon.
În plus, aceste costuri vor afecta în mod disproporționat statele insulare mici și țările mai puțin dezvoltate, care sunt dependente de transportul maritim. UNCTAD subliniază necesitatea unui sistem universal care să evite o decarbonizare inegală.
Potrivit UNCTAD, taxele sau contribuțiile plătite în funcție de emisiile navelor pot stimula acțiunea, promovarea competitivității carburanților alternativi și reducerea decalajului de costuri cu carburanții convenționali. Aceste fonduri ar putea, de asemenea, facilita investițiile în porturile statelor insulare mici și țărilor mai puțin dezvoltate, cu accent pe adaptarea la schimbările climatice, reformarea comerțului și transporturilor și conectivitatea digitală, explică directorul de tehnologie și logistică din cadrul UNCTAD, Shamika N. Sirimanne.
În prezent, 99% din flota mondială folosește încă carburanți convenționali. Raportul UNCTAD arată că 21% dintre navele aflate în faza de comandă sunt proiectate pentru combustibili alternativi.
În același timp, flota mondială se învechește. La începutul lui 2023, navele comerciale aveau în medie 22,2 ani, cu doi ani mai mult decât acum zece ani, iar peste jumătate din flota mondială are peste 15 ani, conform statisticilor UNCTAD.
Comentarii recente