
Industria auto se schimbă pe măsură ce mașinile electrice devin tot mai populare și se vând tot mai multe exemplare.
După o redresare puternică înregistrată în 2023, analiștii anticipează o scădere a numărului de înmatriculări auto la 1.9% ca urmare a reducerii cheltuielilor de consum – în special în China și Europa – și a unei creșteri economice globale sub nivelul așteptărilor.

Înmatriculările de autoturisme noi au înregistrat o redresare semnificativă anul trecut, pe măsură ce întreruperile lanțului de aprovizionare cauzate de criza Covid s-au atenuat, iar cererea stagnată a fost deblocată. În plus, avansul economic a determinat o creștere a vânzărilor pentru vehiculele electrice. Astfel, numărul total de înmatriculări auto la nivel mondial a crescut cu 11,3%, ajungând la aproape 88 de milioane, sub nivelul de dinaintea pandemiei. Cele mai mari trei piețe auto – China, SUA și Europa – au înregistrat creșteri cu de peste 11%, conform unei analize realizate de Allianz Trade.
Tensiunile geopolitice ar putea, de asemenea, să afecteze cererea globală prin aplicarea unor tarife mai ridicate. Cu toate acestea, vehiculele electrice rămân într-o poziție relativ avantajoasă, în ciuda efectelor adverse majore.
Conform previziunilor Allianz Trade, vânzările de autoturisme electrice noi vor depăși 18 milioane în 2024, Europa ocupând primul loc pe piața auto. În ceea ce privește producția, se anticipează o scădere a marjelor brute și a profitului la 18,7%.
Anul acesta, producătorii de automobile își vor diversifica investițiile și vor rămâne agili în fața schimbărilor. Industria este pregătită să asiste la o creștere a colaborării intraregionale între producătorii de automobile și părțile interesate din întregul lanț de aprovizionare pentru a obține un avantaj în această reorganizare.
Pentru a atinge obiectivele ambițioase legate de climă și pentru a obține neutralitatea carbonului, guvernele din întreaga lume promovează activ energia verde în detrimentul combustibililor fosili.
Astfel, industria va juca un rol central în această tranziție, și va depinde de creșterea numărului de mașini electrice. În acest context, atributul definitoriu al unei mașini începe să se schimbe treptat de la capacitatea motorului la capacitățile bateriei și software-ului. De asemenea, China redefinește peisajul auto global cu dezvoltarea rapidă a vehiculelor electrice și cu dominanța asupra întregului lanț de aprovizionare.
În contextul tensiunilor geopolitice crescute, Europa și SUA au intensificat controalele și restricțiile comerciale, devenind tot mai precaute în privința impactului popularității automobilelor electrice chinezești.
Producătorii auto europeni se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește menținerea investițiilor în regiune. SUA devine astfel o destinație de investiții extrem de atractivă pentru companiile europene, datorită creditelor fiscale federale și subvențiilor oferite de stat.
Pentru a stimula cererea pe piață, Europa trebuie să ofere mai multe stimulente decât sancțiuni. Astfel, UE a stabilit cel mai ambițios obiectiv de reducere a emisiilor de CO2 prin interzicerea vânzării de vehicule noi cu combustibili fosili până în 2035.
Companiile care pot reduce costurile cât mai mult posibil, în timp ce mențin profitul, vor câștiga cea mai mare cotă de piață prin scăderea prețurilor. În acest sens, producătorii auto asiatici sunt strategic poziționați, având o marjă de profit net mai mare decât cea a jucătorilor din SUA și Europa de Vest.
Comentarii recente