
În urma incidentelor recente, încrederea în Boeing a scăzut. Cine se bucură de avantaje pe piață?
Boeing a înregistrat pierderi financiare în fiecare an, începând din 2019, întrerupând astfel o serie de peste două decenii de profitabilitate, conform analistului XTB Claudiu Cazacu.

După ce o parte din fuzelajul unui Boeing 737 Max 9 s-a desprins în zbor, Autoritatea Aviației Civile din SUA a decis ca peste 170 de aeronave să fie consemnate la sol, decizie urmată la nivel internațional de companiile aeriene. Incidentul a afectat încrederea în aceste aeronave, după cinci ani de la identificarea unui defect software care a dus la prăbușirea a două avioane Max și la pierderea a peste 300 de vieți.
Pierderile înregistrate doar în 2019 ca urmare a consemnării la sol a avioanelor au ajuns la 14,5 miliarde de dolari, conform analizei lui Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România. Compensațiile ulterioare, amplificate de interdicția de zbor pentru 20 de luni, amânarea și pierderea unor comenzi sunt estimate la peste 15 miliarde de dolari.
Verificările recente ale avioanelor Boeing efectuate de United Airlines au identificat probleme tehnice, cum ar fi șuruburile slăbite. Cu toate acestea, sub presiunea pierderilor cauzate de avioanele rămase la sol, unele companii au anunțat că vor finaliza testele în câteva zile, altele în două săptămâni. CEO-ul Boeing a recunoscut vina companiei și a promis că va lua măsuri pentru remediere. Riscurile pentru companie sunt accentuate și de o datorie de 52 de miliarde de dolari, conform celui mai recent raport financiar trimestrial al firmei, având o capitalizare de 137,8 miliarde de dolari.
Potrivit lui Claudiu Cazacu, bursa a reacționat puternic la riscurile directe și indirecte, iar acțiunile Boeing au scăzut cu 8% în prima sesiune de tranzacționare după incidentul cu fuzelajul. Pe de altă parte, acțiunile Airbus au crescut, iar abordarea mai prudentă a acesteia o transformă într-un câștigător relativ în comparație cu Boeing.
Comentarii recente