
Enel, un furnizor de energie, a primit o amendă record de 10,4 milioane de euro din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
ANPC a impus operatorului de energie electrică Enel o amendă de 52 de milioane de lei, echivalentul a 10,4 milioane de euro, pentru nerespectarea regulilor privind măsurile aplicabile clienților, în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023, conform unui comunicat emis de ANPC vineri.

Conform sursei citate, aceasta este cea mai mare amendă aplicată unui furnizor de energie până în prezent.
Comisarii ANPC au constatat că facturarea lunară a consumului de energie electrică din februarie 2023 nu este în conformitate cu legislația în vigoare, fiind aplicat un preț final mai mare de 0,80 lei/kWh, în loc de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul lunar cuprins între 93 kWh și 100 kWh.
De asemenea, facturarea consumului lunar de energie electrică în 2023 nu respectă legislația în vigoare pentru consumurile lunare cuprinse între 255,01 kWh și 300 kWh. Primii 255 kWh trebuie facturați la un preț final de maximum 0,80 lei/kWh, TVA inclus, iar consumul care depășește 255 kWh trebuie facturat la prețul de 1,30 lei/kWh, TVA inclus.
În cadrul acțiunii de control desfășurate în septembrie, comisarii ANPC au mai constatat că facturarea consumului lunar de energie electrică în 2023 nu este în conformitate cu legislația în vigoare pentru consumurile lunare cuprinse între 100,01 kWh și 255 kWh, care trebuie facturați integral la un preț final de maximum 0,80 lei/kWh.
„Modalitatea de facturare a fost folosită în facturile emise pentru consumul de energie electrică începând cu 1 ianuarie 2023 și este în continuare în vigoare. Aceasta afectează, conform punctului de vedere oficial al Enel Energie SA, 303.196 de consumatori, în perioada ianuarie-august 2023, cu un prejudiciu oficial asumat de operatorul economic în valoare de aproximativ 3.536.929 lei/lună. Acest lucru demonstrează că până la 44.000 de consumatori români sunt afectați direct de calculul incorect al facturilor, realizat de operatorul economic de la începutul anului și până în prezent”, se arată în comunicatul ANPC.
Având în vedere circumstanțele agravante constatate în timpul acțiunii de control și faptul că operatorul economic nu a întreprins nicio acțiune în favoarea consumatorilor, ANPC impune sancționarea companiei Enel Energie conform prevederilor OUG 27/2022, cu o amendă de 1% din cifra de afaceri anuală a operatorului economic, adică 52.019.254,19 lei (10.403.850,83 euro), din anul financiar anterior sancționării.
ANPC precizează că OUG nr. 27/2022 nu prevede sancțiuni complementare și, prin urmare, nu se poate dispune o măsură de restituire a sumelor încasate în mod nelegal de către operatorul economic.
„Toți consumatorii cărora li s-a majorat tariful trebuie să se adreseze direct operatorului economic pentru restituirea diferențelor”, transmit reprezentanții ANPC.
ACPC a extins acțiunea de control la toți clienții operatorului economic, deoarece s-au primit și alte reclamații referitoare la perceperea și încasarea la un tarif diferit față de prevederile legale în vigoare.
„În prezent, se evaluează dacă există situații similare și la alte companii de pe piața liberalizată și, dacă este cazul, se vor aplica măsuri similare”, au declarat oficialii ANPC.
Comentarii recente