
Dupa primirea unui numar mare de reclamatii de la utilizatori, ANCOM ofera clarificari privind cartelele preplatite si explica ce trebuie sa verificati.
Metodele de reîncărcare a cartelelor preplătite, perioada de valabilitate sau de graţie a acestora, precum și condițiile de activare și reactivare a opțiunilor sau a planurilor tarifare sunt stabilite de fiecare furnizor conform politicii comerciale, conform Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).

ANCOM, autoritatea de reglementare a pieței de telecomunicații, menționează într-un comunicat de presă transmis joi că, în prezent, legislația din domeniul comunicațiilor electronice nu specifică condiții concrete pentru furnizarea serviciilor de comunicații electronice prin intermediul cartelelor preplătite și nu acordă ANCOM dreptul de a interveni în stabilirea ofertelor comerciale de către furnizori.
„ANCOM primește adesea plângeri de la utilizatorii de cartele preplătite, în special cu privire la pierderea numărului de telefon din cauza nerespectării termenelor de reîncărcare stabilite de furnizori (…) Cartelele preplătite oferă avantajul unui control mai strict al consumului de voce și date și, implicit, al costurilor asociate. De asemenea, ofertele sunt mai flexibile și utilizatorii pot alege cu ușurință opțiunile care se potrivesc nevoilor lor de consum”, explică Autoritatea.
Totuși, cei care optează pentru aceste servicii trebuie să țină cont de reîncărcarea periodică a cartelei și, eventual, de activarea unei opțiuni cu beneficii suplimentare.
„Este important de reținut că metodele de reîncărcare a cartelelor preplătite, perioada de valabilitate/de grație a cartelei sau condițiile de activare și reactivare a opțiunilor sau planurilor tarifare sunt stabilite de fiecare furnizor în funcție de politica sa comercială. Legislația din domeniul comunicațiilor electronice nu specifică condiții concrete pentru furnizarea serviciilor de comunicații electronice prin intermediul cartelelor preplătite și nu acordă ANCOM dreptul de a interveni în stabilirea ofertelor comerciale de către furnizori”, transmite ANCOM.
În ceea ce privește serviciile oferite prin intermediul cartelelor preplătite, drepturile și obligațiile părților sunt stabilite în documentul intitulat „Termenii și condițiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite”, care înlocuiește un contract formal.
„De obicei, după expirarea perioadei de valabilitate a creditului/opțiunii, furnizorii pot oferi o perioadă de grație, care începe în ziua următoare expirării perioadei de valabilitate și pe parcursul căreia utilizatorul poate apela și poate fi apelat doar la anumite numere gratuite. Dacă utilizatorul nu reîncarcă înainte de expirarea perioadei de grație, accesul la servicii este restricționat complet, iar cartela nu mai poate fi utilizată. În acest caz, numărul de telefon poate fi alocat altui abonat, cu respectarea unei perioade de carantină de 60 de zile conform legii”, subliniază ANCOM.
Specialiștii instituției oferă recomandări pe acest subiect și le sugerează utilizatorilor să verifice înainte de a folosi o cartelă preplătită: planurile tarifare oferite de furnizor, promoțiile disponibile; termenul de valabilitate al fiecărei opțiuni; modalitățile de reînnoire a cartelei; termenul de activare/reactivare a unei opțiuni suplimentare; perioada de grație, care poate varia în funcție de furnizor și ofertele disponibile.
Conform ANCOM, în cazul în care întâmpină probleme la utilizarea cartelelor preplătite, utilizatorii ar trebui să contacteze în primul rând furnizorii.
Dacă „Termenii și condițiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite” nu oferă informații esențiale sau sunt neclare, consumatorii se pot adresa direct Autorității de reglementare.
Nerespectarea de către furnizori a propriilor termeni și condiții poate fi semnalată de consumatori (persoane fizice) către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Comentarii recente