
? Care sunt riscurile implicate în umplerea buteliei pentru aragaz cu GPL auto? Ce diferențe există între acestea?
În mediul rural din România există aproximativ 3,5 milioane de locuințe care nu sunt conectate la rețeaua de gaze naturale și utilizează butelii de gaz pentru gătit. Unele gospodării au chiar 2-3 astfel de recipiente.
În urma tragediei de la Crevedia, nicio stație de alimentare cu GPL auto nu mai umple buteliile de aragaz, așa cum se întâmpla ilegal înainte de eveniment. Românii sunt acum nevoiți să schimbe buteliile goale cu altele pline în centre specializate.
Această situație a stârnit nemulțumiri în rândul utilizatorilor, care nu știau până acum riscurile la care se expuneau. Mai ales că buteliile de aragaz înlocuite în centrele specializate conțin o cantitate mai mică de gaz decât cele din stațiile de alimentare GPL auto.
Cu ajutorul site-urilor de specialitate, ne-am propus să explicăm diferențele între GPL auto și gazul din buteliile de aragaz și cât de periculoasă este umplerea buteliilor de gătit cu GPL.
În primul rând, trebuie menționat că GPL este un amestec de gaze de hidrocarburi, care include și propanul. Aceste gaze sunt lichefiate prin presurizare și, în majoritatea cazurilor, sunt utilizate drept combustibil.
Propanul nu trebuie confundat cu gazul natural, care este în primul rând metan.
Din punct de vedere al buteliei, presiunea pentru care este proiectată este mult mai mică în cazul aragazului decât în cazul GPL auto. La o temperatură de aproximativ 250 de grade Celsius, presiunea în butelia de aragaz este de 2,4 bar, în timp ce în GPL auto este de 7,5 bar.
Spre comparație, o butelie de propan, similară ca structură cu cea de aragaz, are o grosime minimă de 2,4 mm pentru manta și este proiectată pentru o presiune maximă de 30 bar, în timp ce butelia de aragaz are o grosime minimă de 1,9 mm pentru manta și este proiectată pentru o presiune maximă de 15 bar.
La alimentarea în stațiile GPL auto, butelia nu este umplută în funcție de greutate (kg), ci în funcție de indicația aparatului de alimentare (litri), ceea ce poate duce la supraumplere a buteliei, depășind limita de siguranță de 80%.
În caz de supraumplere, indiferent de compoziția GPL, pot apărea deformări ale buteliei care pot duce la explozie, mai ales că butelia de aragaz nu are sistemele de siguranță cu care este prevăzut rezervorul de GPL auto.
În România, buteliile de aragaz sunt umplute cu un amestec de butan (minim 90%) și propan (maximum 9%). Prin urmare, alimentând butelia de aragaz cu un alt tip de gaz, pot apărea suprasolicitări ale materialului din care este fabricată, ceea ce poate duce în cele din urmă la explozia buteliei.
În ceea ce privește umplerea buteliei la stațiile GPL auto, specialiștii precizează că se folosesc dispozitive neomologate pentru a adapta pistolul de alimentare GPL, special proiectat pentru autovehicule, la robinetul buteliei. Aceasta reprezintă un alt pericol de explozie.
În cazul în care apar scăpări accidentale în timpul umplerii, stația de GPL nu dispune de mijloace de golire sau de intervenție, nu are proceduri de intervenție și nici personal instruit pentru astfel de situații.
Ca urmare, pot apărea probleme rezultate din scăpări mari de GPL lichid, care pot pune în pericol sănătatea și chiar viața celor implicați.
Pe lângă faptul că este inflamabil și exploziv, GPL lichid are o temperatură foarte scăzută, ceea ce poate provoca arsuri grave în cazul inhalării.
Din perspectiva utilizatorului buteliei, la umplerea în stațiile GPL auto, butelia nu este verificată în niciun fel, nici înainte pentru a detecta eventuale deformări care ar putea duce la explozia buteliei, nici după umplere pentru a verifica eventuale scăpări la robinetul buteliei.
În plus, utilizarea dispozitivelor neomologate pentru adaptarea la robinet duce la uzura filetului acestuia, ceea ce poate duce în timp la pierderea etanșeității atunci când este montată la aragaz.
În plus, la umplerea buteliei, personalul din stațiile GPL auto nu furnizează o garnitură de montare nouă, iar utilizarea unei garnituri vechi poate duce la scurgeri în timpul funcționării.
În urma utilizării frecvente a umplerii buteliei în stațiile GPL auto, utilizatorii s-au expus în mod constant riscului crescut de incendiu cauzat de scurgerile de gaz generate de pierderea etanșeității și chiar de explozie, în cazul în care presiunea gazului crește excesiv odată cu temperatura. Explozia apare mult mai rapid în cazul unui incendiu.

Comentarii recente