
? Care sunt documentele necesare și unde trebuie depuse pentru a obține drepturile de pensie ale românilor din străinătate?
Beneficiarii sistemului public de pensii din România stabiliți în străinătate pot primi pensia pe teritoriul statului de domiciliu prin intermediul Casei Naționale de Pensii Publice. Pentru a obține drepturile de pensie, este necesară depunerea unei cereri la instituția de asigurări sociale din locul de domiciliu, care va efectua toate demersurile către instituția competentă din România. Nu este necesară deplasarea în România în acest scop.

În perioada în care lucrați legal într-un alt stat membru, nu este necesar să fiți asigurat în sistemul public de pensii din România prin încheierea unui contract de asigurare facultativă. Principiul totalizării perioadelor de asigurare este aplicat la acordarea drepturilor de pensie. Totuși, dacă ați ales să fiți asigurat în România, contribuțiile aferente vor fi luate în considerare la stabilirea drepturilor de pensie.
Pentru transferul drepturilor de pensie în străinătate, trebuie să deschideți un cont bancar în statul de domiciliu. Detaliile bancare trebuie comunicate instituției plătitoare prin intermediul unei declarații de transfer. Aceste documente pot fi depuse direct la sediul casei teritoriale de pensii sau pot fi expediate prin poștă sau prin e-mail.
Începând din 2008, beneficiarii sistemului public de pensii din România stabiliți în străinătate pot primi pensia prin intermediul Citibank Europe plc., Dublin – sucursala România. Pensia se acordă conform legislației sistemului de pensii publice din România, fără a se valorifica perioadele de asigurare realizate în alte state.
Pentru stabilirea drepturilor de pensie, persoanele indreptățite trebuie să se adreseze unei singure instituții, iar cererea depusă va fi valabilă pentru toate instituțiile la care persoana a fost asigurată conform legislației. Cererile se depun la instituția de asigurări sociale din locul de reședință sau, în cazul domiciliului în România, la casa teritorială de pensii competentă.
Pentru persoanele care au lucrat în mai multe state membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European, drepturile de pensie se acordă în conformitate cu regulamentele comunitare și legislațiile naționale în vigoare în materie de pensii. Fiecare stat va acorda o pensie proporțional cu perioadele de asigurare realizate în conformitate cu legislația proprie.
România are încheiate acorduri bilaterale și convenții de securitate socială cu diverse state, precum Maroc, Armenia, Belarus, Ucraina, Federația Rusă, Macedonia, Turcia, Coreea de Sud, Republica Moldova, Canada și Israel.
Regulamentele comunitare se aplică cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European, inclusiv Austriei, Belgiei, Bulgariei, Cehiei, Ciprului, Danemarcei, Estoniei, Finlandei, Franței, Germaniei, Greciei, Irlandei, Italiei, Letoniei, Lituaniei, Luxemburgului, Maltei, Marii Britanii, Olandei, Poloniei, Portugaliei, Slovaciei, Sloveniei, Spaniei, Suediei, Ungariei, Islandei, Norvegiei, Liechtensteinului și Elveției.
Începând din 2007, România aplică prevederile regulamentelor comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate socială.
Comentarii recente