
? Care este valoarea pensiei pentru românii care au lucrat în străinătate?
Un număr tot mai mare de români care au plecat să lucreze în străinătate ajung la vârsta de pensionare și doresc să știe dacă perioadele lucrate în străinătate sunt luate în considerare în România. Potrivit datelor oficiale prezentate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), dacă locuiți în alt stat membru, trebuie să solicitați pensia la instituția de asigurări sociale de la locul de domiciliu, care va face toate demersurile către instituția competentă din România, astfel încât nu este necesar să vă deplasați în România în acest scop.

În timpul în care lucrați legal într-un alt stat membru, nu este necesar să rămâneți asigurat în sistemul public de pensii din România prin încheierea unui contract de asigurare facultativă cu casa teritorială de pensii de la locul de domiciliu sau de reședință, deoarece perioadele de asigurare sunt totalizate pentru acordarea drepturilor de pensie. Cu toate acestea, dacă ați ales să faceți acest lucru, veți beneficia de valorificarea contribuțiilor aferente asigurării facultative în România atunci când se stabilesc drepturile de pensie de către casa teritorială de pensii competentă.
Cu alte cuvinte, românii stabiliți în altă țară vor primi pensia pentru activitatea desfășurată acolo, iar cei care se întorc în România vor beneficia de pensia din țara de origine.
Pentru stabilirea drepturilor de pensie pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parțială, de invaliditate și de urmași, persoana îndreptățită trebuie să se adreseze unei singure instituții, iar cererea depusă va fi valabilă pentru toate instituțiile la care persoana respectivă a fost supusă conform legislației.
Cererile se depun la instituția de la locul de reședință după cum urmează:
– dacă solicitantul locuiește într-un alt stat membru, cererea se depune la instituția din acel stat;
– dacă solicitantul are domiciliul în România, cererea se depune la casa teritorială de pensii la care aparține cu domiciliul.
Instituția de asigurări sociale din statul de domiciliu va transmite documentele necesare către celelalte state pentru a stabili drepturile de pensie; comunicarea între instituții este asigurată prin intermediul formularelor de legătură.
În ceea ce privește persoanele care au lucrat într-unul sau mai multe state membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European:
– drepturile de pensie sunt acordate în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare și ale legislațiilor naționale în vigoare în materie de pensii;
– persoanele interesate pot solicita obținerea drepturilor de pensie în conformitate cu legislațiile în vigoare ale statelor membre în care au desfășurat activități profesionale; vârstele de pensionare pot varia de la un stat la altul. Prin urmare, fiecare stat va stabili pensia în funcție de legislația sa proprie;
– drepturile de pensie sunt acordate conform principiului pro rata temporis, proporțional cu perioadele de asigurare realizate în fiecare stat. Fiecare stat va acorda o pensie în funcție de perioadele de asigurare realizate conform legislației proprii.
Regulamentele se aplică cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European, inclusiv: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria, Islanda, Norvegia, Liechtenstein și Elveția.
Începând cu data de 01.01.2007, când România a aderat la Uniunea Europeană, se aplică prevederile regulamentelor comunitare în domeniul coordonării sistemelor de securitate socială, mai exact Regulamentul (CEE) nr. 1408/1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socială pentru lucrătorii salariați, lucrătorii independenți și membrii familiilor lor care se deplasează în interiorul comunității și Regulamentul nr. 574/1972 care stabilește modalitățile de aplicare a Regulamentului nr. 1408/71.
Începând cu 01.05.2010, a intrat în vigoare Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, modificat și completat prin Regulamentul (CE) nr. 988/2009 și Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 septembrie 2009 privind stabilirea procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004.
Comentarii recente