
Bonificația de 3% pentru firme se află între o promisiune și un blocaj administrativ.
Bonificația de 3% acordată contribuabililor care plătesc impozit pe profit și impozit pe veniturile microîntreprinderilor, introdusă de guvern anul trecut, ar trebui să fie ușor de aplicat conform legii. Cu toate acestea, normele de aplicare emise cu întârziere au introdus condiții suplimentare care limitează accesul la această facilitate, contrar principiilor de drept care interzic modificarea unei ordonanțe de urgență printr-un ordin de ministru.

Conform Ordonanței de Urgență 107/2024, bonificația este acordată persoanelor juridice care plătesc impozit pe profit și impozit pe veniturile microîntreprinderilor, cu condiția să depună toate declarațiile fiscale obligatorii și să achite integral obligațiile fiscale din anul 2024. Pentru a beneficia de această facilitate, contribuabilul nu trebuie să depună o cerere – autoritățile fiscale verifică automat îndeplinirea condițiilor și emit o decizie de acordare a bonificației. Suma obținută nu se returnează, ci se compensează cu alte obligații fiscale, iar banii se returnează doar dacă nu au fost operate compensări în termenul de prescripție fiscală de cinci ani.
Procedura de aplicare a bonificației trebuia publicată în 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței, însă a fost publicată abia în aprilie 2025, conținând modificări esențiale față de textul inițial, inclusiv posibilitatea diminuării sau anulării bonificației în anumite situații. Aceste modificări sunt considerate ilegale și periculoase, deoarece modifică drepturile deja stabilite ale contribuabililor conform legii inițiale.
În concluzie, extinderea discreționară a condițiilor legale prin acte normative inferioare legii reprezintă un precedent periculos și ilegal, care ar trebui evitat pentru a asigura securitatea juridică a contribuabililor și pentru a promova un comportament fiscal corect.
Comentarii recente