
Antreprenorii se confruntă cu o problemă majoră de personal, iar soluția poate fi angajarea persoanelor de peste 45 de ani.
Angajatorii din România se plâng de comportamentul salariaților, susținând că există o criză de personal din cauza lipsei de seriozitate a oamenilor. Mulți angajați nu respectă perioada de preaviz atunci când demisionează de la locul de muncă.

Un antreprenor care deține un magazin alimentar se confruntă cu angajați neserioși și constată că majoritatea acestora nu respectă contractul de muncă. El a postat un mesaj pe Grupul Antreprenorilor din România de pe Facebook, în căutarea unor soluții legale pentru a-i determina pe angajați să respecte perioada de preaviz.
„Am de-a face cu angajați neserioși. Din păcate, în domeniul meu de activitate (magazin alimentar), nu găsesc angajați cu studii sau chiar cu un simț al responsabilității (ex. vânzătoare). Îi angajez cu carte de muncă încă de la început, le citesc contractul de muncă în detaliu, le respect toate drepturile (8 ore pe zi, pauză de masă, salariu la timp, zile libere legale și tot ce prevede codul muncii). Când demisionează, doar unul din zece angajați înțelege ce înseamnă un preaviz. Chiar dacă în contractul de muncă este specificat clar că sunt obligați să respecte o perioadă de 20 de zile de preaviz, asta nu îi interesează deloc. La început spun că e în regulă, apoi mai vin încă 2-3 zile, iar apoi încep să inventeze tot felul de minciuni”, afirmă o persoană pe Grupul Antreprenorilor din România, o comunitate cu peste 210.000 de membri.
Antreprenorul caută soluții legale pentru a-i putea trage la răspundere pe angajații care nu respectă contractul de muncă. „Am citit de zeci de ori codul muncii. Nu există nicio prevedere despre ce se întâmplă atunci când angajatul nu respectă contractul de muncă. Doar noi, angajatorii, trebuie să respectăm codul muncii și contractul? Nu pot să depun o plângere nicăieri? Singura soluție este să îi dau în judecată?”, întreabă el pe grup.
Răspunsurile nu au întârziat să apară. Specialiștii în resurse umane i-au sfătuit să se concentreze mai mult pe comunicare și să afle motivele plecării angajaților.
„Concentrați-vă pe motivele plecării, schimbați-vă atitudinea, recompensați loialitatea și oferiți oportunități de învățare, reevaluați cultura organizațională (chiar dacă este o companie mică, tot există o cultură)”, a precizat un specialist în resurse umane.
În cazul în care angajatul nu respectă perioada de preaviz, se poate iniția o cercetare disciplinară. „Un angajat care nu respectă preavizul poate fi sancționat nemotivat și puteți începe o cercetare disciplinară și să încheiați contractul de muncă conform articolului 61 (concedierea pentru motive legate de persoana angajatului, litera a). Aceasta va consuma timp, deoarece oricum angajatul nu va mai veni, dar dacă doriți, puteți să o faceți”, i-a explicat specialistul în resurse umane.
I s-au oferit și soluții. „Înțeleg perfect situația. Eu am găsit soluția. Angajați oameni de peste 45 de ani”, i-a răspuns o persoană pe grup.
Majoritatea membrilor grupului susțin că aceste probleme apar în special la angajatorii care au salariați tineri.
„Singurul angajator din comerț din portofoliul meu de clienți care nu are fluctuații de personal are angajați exclusiv peste 45 de ani. Toți angajatorii din comerț cu salariați tineri și foarte tineri au fluctuații mari de personal. Nu am reușit să înțeleg pe deplin ce motivează instabilitatea, dar am observat că nu le pasă de beneficii, cum ar fi un mediu de lucru curat și aerisit, salariul complet pe carte de muncă, tichetele (de multe ori le refuză în favoarea banilor), respectarea programului de lucru, concediilor etc. Se plictisesc și/sau caută doar 100 de lei în plus, fără să le pese dacă lucrează sau nu în conformitate cu legea. Am descoperit că au lucrat anterior fără acte sau au fost trecuți cu normă redusă când am avut nevoie de adeverințe sau de recalcularea bazei de calcul pentru concedii medicale. Nu știu și nu le pasă până nu întâmpină probleme din cauza acestui lucru. Cred că angajarea de personal peste 45 de ani este cea mai simplă și durabilă soluție”, susține o contabilă pe grupul de Facebook.
Sunt și persoane care susțin că problema plecării angajaților ține de angajator.
„De la începutul postării, mi-am dat seama ce fel de angajator sunteți… În ochii dumneavoastră, angajații nu au studii, nu au cultură etc… Atitudinea dumneavoastră superioară îi respinge pe angajați! (…) Angajații nu sunt sclavi și nu sunt inferiori nouă!”, îi comentează un antreprenor.
Alte persoane consideră că este mai bine să accepți plecarea angajatului fără preaviz decât să faci o muncă de proastă calitate.
„Într-adevăr, în unele situații, angajatorul poate accepta plecarea angajatului fără preaviz (uneori este mai bine să îl lași să plece decât să facă treabă de proastă calitate), dar aceasta este alegerea dumneavoastră. Atentie, un angajat nu este legat de biroul dumneavoastră, poate face ce crede de cuviință și să suporte consecințele. Nu îl puteți forța să rămână dacă el nu vrea. Aveți la dispoziție instrumente: neplata salariului, acțiune în justiție…”, îi răspunde un membru al grupului.
Alte persoane ridică problema la un alt nivel și îl sfătuiesc să aducă forță de muncă din străinătate pentru a acoperi lipsa de candidați calificați din România.
Comentarii recente