
Copiii și inteligența artificială: Cum este influențată o nouă generație de prezența AI încă din grădiniță
Un reportaj publicat de The Guardian, bazat pe părerile părinților și profesorilor din diferite colțuri ale lumii, evidențiază modul în care adulții aleg să introducă inteligența artificială în viața copiilor – fie ca pe un instrument educațional, fie cu precauție sau chiar cu reticență.

De la sprijinirea în realizarea temelor și generarea de povești fantastice, până la explicații despre lumea înconjurătoare, inteligența artificială (IA) devine din ce în ce mai prezentă în rutina copiilor. Unii adulți o folosesc activ pentru a stimula curiozitatea și creativitatea celor mici, în timp ce alții preferă o abordare mai controlată sau chiar evită complet aceste instrumente, temându-se de riscurile legate de etică, acuratețe și influența asupra dezvoltării cognitive.
Reportajul oferă o imagine complexă a modului în care IA este integrată în educația noii generații, reflectând o gamă largă de atitudini – de la entuziasm la precauție. Cu apariția ChatGPT la sfârșitul anului 2022, IA a început să pătrundă treptat în viața adolescenților și acum și în cea a copiilor mici. Cu toate că regulamentele platformelor de IA prevăd că acestea sunt destinate persoanelor de peste 13 ani, părinții și profesorii se asumă responsabilitatea de a le introduce copiilor tehnologia, cu toate riscurile asociate.
De la utilizarea activă a IA pentru a stimula curiozitatea copiilor până la abordări mai precaute sau chiar evitarea acestei tehnologii, părinții și educatorii au atitudini variate. Unii văd în IA un aliat prețios în educația copiilor, în timp ce alții consideră că aceasta poate afecta negativ imaginația și creativitatea naturală a celor mici. Cu toate acestea, integrarea IA în educație devine tot mai inevitabilă, iar modul în care va fi gestionată reprezintă o provocare continuă pentru părinți și educatori.
Comentarii recente