
. Românii au fost îndepărtați de cultură de către pandemie, manifestându-și astfel mai puțin interesul față de teatru sau cinematograf.
Consumul cultural în rândul românilor a fost afectat de perioada pandemiei. Potrivit Barometrului de Consum Cultural 2022, realizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC), românii merg mai puțin la teatru, cinema sau bibliotecă față de perioada dinaintea pandemiei de Covid-19. Studiul arată că, în prezent, consumul cultural se orientează mai mult spre mediul online și în spațiul non-public.

Datele analizate arată că, în comparație cu perioada din 2019, doar vizitarea de monumente istorice sau situri arheologice a înregistrat o creștere, procentul crescând de la 45% la 59% în 2022. În schimb, participarea la spectacolele de teatru a scăzut cu 9 procente, de la 29% în 2019, la 20% în 2022. Vizionarea de filme la cinematograf a înregistrat o scădere similară, de la 35% în 2019, la 26% în 2022. De asemenea, numărul celor care merg la bibliotecă pentru a citi sau împrumuta cărți a scăzut de la 28% în 2019, la 17% în 2022. Vizitarea muzeelor, expoziţiilor sau galeriilor de artă a înregistrat, de asemenea, o reducere, numărul scăzând de la 38% în 2019, la 30% în 2022.
Cercetătorii susțin că una dintre cauzele reducerii consumului cultural în spațiul public este accentuarea barierelor de consum cultural. Soluțiile propuse pentru înlăturarea acestor bariere includ creșterea interesului pentru cultură și înțelegerea produselor culturale și a creațiilor artistice prin educarea copiilor și tinerilor, dar și a adulților.
Barometrul de Consum Cultural a fost lansat după o pauză de trei ani, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19. În perioada 2020-2022, studiul a fost înlocuit cu măsurători ale tendințelor de participare culturală.
Comentarii recente